NY KATEGORI! Test: Pälsglans

Som rubriken säger finns det nu en ny kategori, Test. Där kommer jag skriva om olika produkter, utrustning mm, och jämföra de som jag tycker är bra/dåliga. Hoppas det bli uppskattat!
Man/Pälsglans.
Jag vill vara noga med att säga: Jag använder pälsglans i svansen. -Endast på pälsen om hästen tenderar att få skav på vissa ställen eller innan tävling. ..är ingen pälsglansmissbrukare x')

1. Foxfire
Riktigt bra! Det behövs inte alls mycket för att svansen ska bli lätt att reda ut. Säljs i stor flaska och det håller sig i minst 1-2 veckor, alltså räcker det länge. Man får dock akta sig att spruta där sadeln ligger, då pälsen blir väldigt glatt. Svansen glänser en del men ingen "wowglans", så använder det bara till att reda ut trassliga svansar.
130-200kr/ liter

2. Veredus Super Sheen
Del av produktbeskrivning: "En skyddande film lägger sig över hästhåret och gör pälsen blank utan att den blir hal"
Jag använder detta till att spruta på skavställen och lite på hals/bog/rumpa inför tävling. Jag tycker också att det är riktigt användbart längst ner på svansen där det lätt fastnar lera, särskilt om hästen har en lång svans. Jag har det inte i hela svansen, eftersom det går åt ganska fort. Jag tycker inte riktigt att det stämmer med att pälsen inte blir hal.. Det blir den iallafall när jag har i mer än ett sprut.. Men glänser gör det!
Det säljs i både dunk, flaska och minisprayflaska. Den sistnämda är riktigt bra att ha med på tävling, tar ingen plast och läcker inte. Den är dessutom helt tyst när man sprutar- så den är ett tips för alla med lättskrämda hästar.
150-250kr/ liter
3. Equistar
Både svans och päls (och människa) blir väldigt lätt plastiga av detta. Det blir inte heller någon särskilt fin glans på hästen. Det kan dock vara bra att ha om svansen är tjock och supertrasslig (nästan rastaflätor), annars tycker jag inte att man ska använda det. Det luktar inte världens godaste heller. Inte jätteprisvärt.
200-280kr/ liter
4. Effol
Detta blir inte svansen alls så platsig av, utan mer naturligt lätthanterlig. Perfekt att ha på både päls och svans till varadgs. Det är tyvärr inte så drygt. "Spraymekanismen" är tyst och det kommer lagom mycket. Det luktar riktigt gott av citrus.<3 (eller något sånt)Finns som både man/svansglans och pälsglans, sälj i 500ml-flaskor. Prisvärt.
200-350kr/ liter
Finns ju typ miljoner fler men detta är de sorterna som jag använder just nu.
Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0