Svar på frågestund

Cajsa
1. Hur hittade ni Soccan?
2. Vad är ert längsta mål?
3 Vad har ni hoppat som högst?
4. Vad heter dina bästa kompisar?
5. Ger du Soccan Betfor?


1. Vi hittade henne på hästnet 
2. Mitt "drömmål" med henne är att få rida i Globen
3. Vi har nog hoppat 120 som högst tror jag (enkelhinder). I höstas så ville vi inte upp högre för jag inte kände henne jätteväl och nu är hon inte tillräckligt stark för de höjderna..
4. Har inte direkt några som är "bättre" än andra, försöker vara bra kompis med de flesta
5. Ja, hon får ett halvt krafftmått per dag
------------------------------------------------
Louise
Hahaha, okej då ska jag försöka vara kreativ ;)
- Om du skulle få en "kändishäst", vilken skulle du då vilja ha?
- Beskriv en vanlig vardag med Soccan. När kommer du till stallet, vad börjar du med osv?
- Finns det något hinder som du och/eller soccan inte tycker om? Typ vattenmatta och sånt :P

Det är bra (y) sånt gillar jag ^^

- När jag kommer till stallet så blir det ofta att man pratar med massa folk, men försöker att gå till soccan så fort som möjligt och ta av henne täcket så hon slipper ha det inomhus. Sen så hämtar jag ryktlådan och borstar henne :) När jag är klar med det, (brukar ta en 30-45min ungefär om det är en "normaldag") så tar jag på alla hennes och mina grejor till ridningen. När jag har ridit klart så strechar jag ibland (har slarvat med det på sista tiden:/) Och när jag har gjort iordning henne så smörjer jag av lädersakerna om det behövs. Sen så brukar det alltid bli att jag fastnar och pratar med massa folk under tiden och efter. Vi hittar såklart på en massa annat också, men detta är en vanlig dag, utan krusiduller.
-Alltså nej.. kan inte komma på något :)
-------------------------------------------------------
Carrooo :)
-Har du sparat annonsbilden på Soccan, ifall du har det kan du lägga ut den?
-Vad kunde soccan när du köpte henne?
- Vet du något om Mizz isola? (stavning) Alltså vart hon är nu m.m? :D

- Här är bilderna som fanns i annonsen, klickbara :)
Sjukt fin <3 vill ha tillbaka styrkan hon hade där

- Hon hade gått LB avdB, men hon hoppade som en kanon och hade lätt kunnat tävla högre :)
- Miz Izola ägs av en tjej som tävlar för vetlanda. Har inte vetat vart hon tog vägen förrän i förra veckan, så har inte haft någon kontakt alls med den tjejen som har henne. Kollade lite resultat och det jag kunde hitta där var att de har tävlat lokalt i både hoppning och dressyr. Sen ska jag inte säga mer, för har inte nån koll som sagt :)
--------------------------------------
Fanny
Hur lång är du? :D

162cm, sist jag mätte mig (:
--------------------------------------
Sofia Anderberg
1. Hur gör du för att Soccan ska gå i form?
2. Hur många rosetter har du?

1. jaa.. jag rider, haha. Nej men i korta drag så gäller det att samverka alla hjälper, säte, ben, vikt, hand osv. Hon ska ha en bjuding framåt samtidigt som hon ska vänta på mig, hon ska vara mjuk i sidorna och lyssna bra för hjälperna. Svårt att förklara, det är inte något som jag tänker på när jag rider, utan det bara "blir".
2. 66st räknade jag det till :)
klickbar bild
---------------------------------------
Frida
Har du haft någon ponny/låneponny innan soccan?
Vilken är din favorit häst affär? :)

-Jag har inte haft någon egen eller någon på helfoder. Däremot så har jag haft "delfoderponny" som jag hyrde på helgerna. Sköthästar har jag haft några stycken. Men ingen som "min egen".
-Jag tycker att Charlies alltid har bra sortiment till bra priser på mässor, har dock inte varit i deras butik. Men de brukar alltid vara bäst på tex. GBGHS :)
-----------------------------------------
Joanna
1. Kan du rida alla/dom flesta hästarna i form?
2. Kan Soccan göra byten?
3. Ger du Soccan tillägsfoder på sommaren?
4. Har du täcke på sommaren? Isf vilka och när?

1. Jao, fast jag har ju inte ridit alla hästar ;)  och det går bättre med vissa än andra.
2. Alltså.. ja, ibland när hon vill x) Men hon kan iallafalll.
3. Ja, hon får foder precis som vanligt. Hon har inte gått i nån direkt beteshage som täcker upp för hennes fodergiva.
4. Hon har alltid på sig ett flugtäcke i hagen, annars så kliar hon upp hela manen och svansen. Om hon är jättevsettig eller avsköljd med vatten och ska åka transport så lägger jag på ett tunt svettäcke.
----------------------------------------
Johanna
vad är din bästa foto tips? (:

Att fånga ett bra ljus, det kan ge jättefina effekter :)
Om du ska fota ridning, hitta balansen mellan bländare, iso och slutartid. 
-För kort slutartid ger mörka bilder, för lång ger oskarpa.
-Det är ofta bra att ha en så stor bländare som möjligt. (ett måste i ridhus)
-Iso kan vara väldigt bra att ha i ridhus, men om du har för hög blir bilderna korniga och ser jättetråkiga ut. Ha hellre lite lägre iso och redigera bilderna ljusare i photoshop istället.
-Testa olika inställningar, vad som passar bäst för stunden och bäst för dig.
-fota fota fota massor och våga testa olika vinklar och var kreativ
-----------------------------------------
Alice
Välj en transport oavsett pris eller vikt vilken skulle du helst vilja ha? :D gärna bild med :)

Har inte koll på alla transporter som finns, men den första som dök upp i mitt huvud är en Boj Classic ^^
Stor, snygg och bara helt underbar.

------------------------------------------------
Kristina
*är du oskuld?
*brukar du "festa" på helgerna
*har du mycket vänner utanför stallet som du brukar umgås med?
*har du hånglat med någon kille någon gång?
Tack på förhand:)


* Ja
* Nej
* De i klassen, men stallet tar mest tid så det blir bara någon gång ibland.
* Nej
;)
----------------------------------------------
Nina

Hur får du en häst att jobba med bakbenen? Har du något tips ifall man ska hantera en suuur häst för första gången? Tack för en bra blogg :)

- Först och främst måste hästen bjuda framåt, när man har en bra bjudning så kan man sitta tillbaka den och samtidigt behålla bjudningen. Mycket övergångar och tempoväxlingar, då brukar bakbenen komma igång.
- Bara gör som med vilken annan häst som helst. (om man"särbehandlar" någon så bli man ofta behandlad likadant tillbaka) Var konsekvent, och inte så "fladdrig", men samtidigt få man inte vara för hård. Bara som vanligt helt enkelt, klappa och hitta något ställe som hästen gillar att bli kliad på. Om hästen hotar så bara ignorera. Men om den däremot måttar en spark precis mot dig eller får tag i kläderna med tänderna, så tillrättavisa. Prata "hästspråk".

Tack själv! :D
---------------------------------------------
Lovisa
Hur långt vill du komma med Soccan ?
Vad är era mål för nästa tävlingsår ?
Kommer du köpa stor häst efter Soccan ?
Vilken av Roffes hästar skulle du vilja ha ?
Vilken kändis häst vill du ha ?
Haha, lite konstiga fråger men alltid når:)


-Jag har ett stort mål som är att rida i Globen. Men det som jag som krav på oss är att vi ska upp på MSVnivå iallafall. För det kan vi, bara styrkan kommer :)
-Samma som ovan, då nästa år är mitt sista på ponny.
-Har inte den blekaste aning. Vill helst inte tänka på det, utan ta vara på ponnytiden som finns kvar.
-Ninja la Silla (y)
-Samma som ovan, hoppar som en katt. (fast har ingen aning om hur den är i psyket såklart)
Tycker att det var bra frågor ;)
----------------------------------------------
Minette
- Vilken färg/färger tycker du passar bäst på en fux? :)
- Hur länge har du haft Soccan?
- Hade du någon annan ponny före henne?
- Hur länge har du ridit?
Jättebra blogg du har! :D

- Lite ljusblått och limegrönt tycker jag är snyggt på fuxar, eller klarrött ^^ 
- Vi köpte Soccan i juli 2009
- Nej, ingen egen eller helfoder. Men hyrde på helgerna och hade sköthästar.-
- Har ridit i sex år tror jag.. har inte exakt koll x)
Tack så mycket :D

har två frågor till till frågestunden :]
- hur kom du på bloggnamnet 'carlsson på taket'? (tycker det är sjukt coolt)
- säljer du huvor?

- ärligt talat så kommer jag inte ihåg x) men tackar iallafall ;D
- jag gör det inte som förr. Kanske tar någon beställning någon gång ibland bara. Det tog för mycket tid och det blev för krångligt med folk som inte kunde bestämma sig och ångrade sig när man redan hade gjort klart huvan osv.
---------------------------------------------
Felicia
Vad är ditt bästa tips på att stärka galoppen samt bra markarbetes övningar? :)

-Tänj på gränserna. Lägg hästen i en låg form, sitt tillbaka den så pass att du får rida med sjukligt mycket ben och det nästan känns som om den ska sakta av i varje språng, jobba och känn varje steg. Då vet man att hästen anstränger sig. Man kan ta in hästen på en liten volt i kort galopp och sedan gå ut på en raksträcka och öka ut ur volten, korta galoppen och lägg en ny volt, upprepa.
-Gör "banor" typ som att du bestämmer att exakt där ska det vara en halt, där ska jag lägga en så stor volt, där ska jag öka fem steg och minska fem steg, där ska jag göra en halt och fatta galopp ur halten osv. Som dressyr program fast lite roligare och färre "transportsträckor". Det är bra om de går att göra om och om igen. Då vet du vilka delar i banan som hästen har svårare för och kan då förbättra för varje gång och vara förberedd.
Annars så är det alltid bra att rida skolor, eller sånt tänk iallafall. Då brukar hästarna ofta släppa loss i sidorna och bli mjuka och fina.
----------------------------------------------
Lovisa
*Vilka märken är dina favoriter både dyra och billiga:)
*Vilken ridbutik tycker du bäst om ?
*Bästa meatingtävlings plats:)
Bra blogg :)

* Älskar JW och Kingsland som så många andra.. Dock börjar Kingsland nästan kännas lite uttjatat (fast det är fortfarande galet snyggt) ^^ har olika favoritmärken på olika saker, men JW och KL är de stora favoriterna.
* Charlies har nästan alltid bra priser på bra saker. Stort sortiment och trevlig personal (y)
* Har inte varit på så många meetingtävlingsplatser, har dessutom inte tävlat meeting själv. Så kan inte säga någon klar favorit.. 
Tack :D
------------------------------------------------
Jennie
Vilket träns har du? :)
Grymt snyggt iaf!<33

Om du menar detta tränset så är det ett från Hööks :) Det har kostat 769kr, men nu finns det på rea för bara 538kr (y) 
Tack så mycket :D
klickbar bild
-------------------------------------------------
Josefine
Vilket bett skulle du rekommendera till en häst som alltid har funkat bra på eggbett och tredelat tränsbett, men som plötsligt bara skiter i tygeltagen när man rider ute med eggbettet? :S Eller tror du det skulle kunna vara tandproblem eller liknande?

Jag hade ungefär samma problem med Soccan, så testade jag ett rakt bett istället och det funkade jättebra :) (det är det jag rider med nu) 
Men om det bara blev så helt plötsligt så skulle nog jag kollat tänderna och annat först för att vara på den säkra sidan. Om hästen förändras så tvärt brukar det oftast vara något som inte stämmer..

------------------------------------------------- 
Sofia
Vad använder du för flugskydd på sommaren till soccan?
Vad har soccan för storlek på skydd, boots och grimmor?
Hur lindar du?
Kan man åka transport med hästen utan skydd?
:D

- Hon har alltid på sig ett flugtäcke i hagen och insektsspray. Mer än så brukar jag inte ha. (eller har huva om det är mycket surrande insekter så hon slipper de i öronen)
- I skydd har hon ponny, S i veredusskydden. Boots har hon S i vanliga och medium i proffesionals choiceboots. I grimmor har hon cob :)
- Jag brukar börja längst upp på framsidan av benet och sen linda hela vägen ner och upp igen. Det brukar bli lagom att överlappa två tredjedelar av lindan varje varv på vägen ner och sen gå i de "spåren" som bli på vägen upp. Om kardborrflärparna inte fastnar så tejpar jag fast dom, ganska löst.
- Ja man kan, fast jag skulle aldrig göra det. Jag har alltid transportskydd på. Om man inte har det eller hästen inte klarar av det så kan man ha vanliga skydd istället och boots.
------------------------------------------------
Anonym
Vad har du gjort av din gamla sadel?

Den är här hemma. Har kvar den bara för säkerhets skull.
------------------------------------------------
Lovisa
Vilka bloggar läser du ??:)

Läser inte så många faktiskt.. Har nog bara en som jag läser varje dag och det är Carros. För henne känner jag och träffar i princip varje dag. :)
------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hejsan!

Lite försenad fråga, men jag har aldrig riktigt förstått hur gammal du är? :)

2010-11-02 @ 08:27:47
URL: http://johannazachrissons.blogg.se/
Postat av: Carro

Och jag som trodde att du inte läste min x) Hihihi ^^

2010-11-02 @ 08:52:40
URL: http://baraacarro.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Men du känner vell Johanna GB också eller ?:)

2010-11-02 @ 10:16:49
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lite försenad men undrar hur du lärde dig göra huvor?

2010-11-02 @ 14:43:31
URL: http://wfbhanna.blogspot.com
Postat av: Anonym

miz izola! har du ridit den ponnyn eller hur "vet du om" den? ;d (dålig formulering) vet nämnligen vem som har henne. fin ponny :)

snälla svara!!

2010-11-02 @ 18:02:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0