Skritthoppa

Fick frågan om att skriva lite om skritthoppning här på bloggen.

Jag har bara gjort det en gång, för några år sedan, så har inte jättestor erfarenhet av det.
Men jag vet iallafall att det tar jättemycket i bakdelen på hästarna. 
Det är stärkande, men om man använder sig av de för mycket så blir det tvärtom, riktigt slitande.
Tror inte att det är särskilt bra att göra för ofta.

Höjden brukar inte vara några problem, bara man har trycket och bjudningen i skritten.

Tips om man nu vill testa på det:
-trava i friskt tempo mot hindret
-sakta av till skritt några meter innan bara, så behålls bjudningen
-det blir ett rejält skutt, som kan kännas lite ryckigt, tänk på att hänga med
-stå gärna i lätt sits eller ta ett mantag första gången för att känna efter

Får ta och pröva själv någon dag ;)




Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej!

Jag skrev förut och undrade hur lång du var. Du ser inte stor ut på Soccan som är d-ponny, så jag undrade bara hur lång du var så man vet ungefär var gränsen går. Ifall jag kanske också kan rida en ponny då. :)

2010-10-26 @ 08:31:31
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Det är super att skritthoppa hästarna ibland! Gjorde det för något år sen.. Kändes riktigt konstigt att skritta mot ett hinder som låg på 110 :P hahaha!

2010-10-26 @ 11:48:03
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0