Dressyrtävling hela dagen

Igår var jag iväg i stallet från morgon till kväll.
Tittade på tävlingen, skrev sedan en klass -LB:3.
Efter det fick jag ett uppehåll, så passade på att rida :)

Tog och red ut ganska långt, klättrade på kullar, red vid vattnet, genom bostadsområden, lite skog och hälsade på hemma hos Alice. Precis lagom väder var det, pigg och glad ponny och allt kändes mysigt ^^
Kom tillbaka till stallet i lagom tid så att jag hann göra i ordning Soccan tills jag skulle skriva den sista klassen, en LA:4.

Jag gillar inte bedömningssporter egentligen.. Förstår inte alls ibland varför vissa får den poängen dom får, när man ser att de det var bra mycket sämre/bättre än någon annan som fick samma poäng. Ibland vinglade de lite fram och tillbaka på meddelinjen och då säger domaren att man ska skriva rakt.. och då undrar man lite vad som är rakt och inte x) Ibland gör dom en 15metersvolt istället för 10meters och så säger domaren bara "7 - god takt", typ. Man tänker, jamen..? den volten skulle ju vara fem meter mindre, spelar inte det någon roll?. Eller om det ska vara ökad skritt, så rider ryttaren i mellanskritt och hästen fortfarande är hög i nacken, så får dom hyfsat bra poäng ändå. Jag fattar ingenting ibland och skulle vilja fråga domaren att varför skulle det vara si och så? Men det är väl bara att acceptera att vissa domare tycker om vissa saker och är noga med andra saker. Det är ju inte alltid såklart som det är sådär förstås, men ganska ofta.
Äsch, jag tycker det är roligt att rida dressyr, men som bedömningssport är den fruktansvärt orättvis och konstig egentligen.
Jag vill helst hålla mig till hoppningen ;)

Det är roligt att skriva iallafall och höra vad domaren säger. Man lär sig en hel del av vad dom tittar på, vad dom inte gillar, vad dom ser och inte ser och vad man som ryttare ska vara noga med.
Jag brukar tänka vad jag skulle skriva för poäng och kommentar på de olika momenten innan domaren hinner säga vad man ska skriva och det är roligt när de säger exakt det som man tänkte i huvudet. (y)

När det var slut blev det inplockande och avskrubbande av dressyrstaket, tillbakaputtande av transporter och lite smått och gott.

Ingen fotografering blev det, men detta är en bild från en annan dressyrtävling på klubben.

Kommentarer
Postat av: ida

Har ni många tävlingsryttare på KBF? :)

2011-08-29 @ 13:56:15
URL: http://happyingstar.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Håller med, dock ska man ju inte i ökad skritt (mellanskritt är det väl nu va? eller beroende på program kanske jag blandar ihop det med.. :) ) släppa tyglarna.. Du ska ju ha kontakt med munnen fortfarande och bara få hästen att länga ut på nacken? Äsch, det som är tråkigast enligt mig är att domarna har någon slags bild i huvudet hur den ultimat byggda hästen går programmet felfritt och så dömer dom alla efter den bilden. Jag tävlade dressyr på min förra häst, 154 cm fullblodskorsning och fick liksom superlåga poäng ibland, fick högre poäng på en LB där jag fick fel galopp än en annan LB på KLUBBNIVÅ där domaren tyckte hon var lite låg i formen..?! Ryttare på min klubb som rider MSV och uppåt kom fram och sa till mig att min ritt förtjänade mycket högre poäng.. Grrr :P Men så det är i guess xD

2011-08-29 @ 14:11:03
Postat av: Lina - Team Hippoteket

är ju jättesvårt med bedömning som dressyr, och även utställning. kan vara så stor skillnad mellan olika domare! jag skulle därmed inte vilja vara domare annat än i hoppning där en bom i backen är det och inget annat :P

2011-08-29 @ 14:11:59
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0