(o)Nödvändig utrustning

Många tycker att man ska ha så lite "prylar" på hästen som möjligt..

Jag har oftast magplatta och boots på Soccan när vi hoppar.
Vilket kan tyckas onödigt av vissa..
Även om hon egentligen inte behöver det vissa gånger så är det bättre att bara på den säkra sidan tycker jag.
I somras när vi red på gräs (med broddar) en gång så lyckades hon att trampa upp ett sår precis mellan bakskyddet och bootsen... Så det kan ju hända, även att man har "utrustat sig" väl. 

Benskydd eller lindor är en självklarhet för mig, oavsett om vi hoppar, rider ut, rider dressyr eller bara tar en promenad i skritt.



Huva har jag för att det ser snyggt ut ;)
Soccan bryr sig inte ljud och sådant, så hon behöver den inte egentligen. 
Men hon störs inte av att ha den på och hon lyssnar lika bra som utan.
Det är på sommaren om det är mycket mygg och annat "surrande" kring öronen på henne, då har jag huva för att hon ska slippa det.


Svanskappan har jag för att sadeln glider fram annars.. Inget konstigt med det.
Luddet på svanskappan över korset har jag för att hon lätt får skav där.


Onödvändigt? nej :)



Kommentarer
Postat av: Linnea - Vinn ett ROSA schabrak!

Det är väl bra att man är rädd om sin häst, även om de finns de som överdriver med allt. :o)

2011-01-14 @ 17:58:16
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Samanta

Det är klart, man ska alltid vara på den säkra sidan. Även om jag kör med enkel utrustning ppå mina foder-islänningar.

2011-01-14 @ 18:26:02
URL: http://samantas.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag har alltid skydd/lindor och boots fram när jag rider, oavsett vad (alltså precis som du). Magplatta har jag inte då hästarna aldrig har behövt och luva använder jag av samma anledning som du :)

I övrigt är jag inte den som öser på massa saker på hästen utan rider med träns, vanligt tränsbett (tredelat eller odelat), ibland martingal, skydd/boots, sadel och schabrak. Ländtäcke när det behövs, alltså använder jag bara det jag tycker är nödvändigt :)

2011-01-14 @ 19:49:27
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Amanda Oscarsson

Hej! Hittade just hit! Vad tävlar du för klasser? Kan du inte berätta lite om din ponny!? Men kan inte boots göra mer onytta än nytta? Skava och så? Jag har inga boots, tkr det blir klumpigt och känns inte säkert. Men det är ju upp till en själv!

2011-01-14 @ 21:34:17
URL: http://amaandaoscarsson.blogg.se/
Postat av: Linn

Skydd/boots och magplatta tycker inte jag är onödigt på någon häst när man hoppar, särskillt om man har broddar i! Det är precis som med hjälm och väst, sålänge man sitter kvar gör det ju ingen nytta, men om man ramlar av kan de rädda livet! Samma sak med skydd, sålänge hästen går balanserat rakt fram slår den sig inte, men om den skulle halka/hoppa till eller liknande kan skydden hindra allvarliga skador.

2011-01-15 @ 00:19:40
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Amanda - sattsande ponnyryttare - EN RIKTIG HÄSTBLOGG !

bra förklaring , det gillas ! :D

2011-01-15 @ 13:13:23
URL: http://perfectpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0