Tiara och Jag

Då det droppar in frågor om Tiara lite titt som tätt så tänkte jag skriva lite om oss.

Tiara är vår (Kalmarbygdens Fältrittklubbs) lektionsponny.
Hon är en welsh som blir 6 år den 27 maj nu i år.
E: Simberg Hip Hop

I höstas kom hon på att hon kunde göra lite som hon vill med de som red, både mer och mindre erfarna elever-
Hon lyssnade inte på deras hjälper, kunde få för sig att vägra gå, inte gå dit dom ville, stanna på hinder osv.
Hon är en väldigt smart ponny, lite för smart ibland.. (ibland väldigt osmart)
Då så fick jag börja rida henne två gånger i veckan, för att få lite hyfs och fason på henne igen. Dessutom så är hon en himla fin liten ponny, så det vore synd om hon inte reds ordentligt. Hon får inte "tappas bort".
Dessa två dagar blev sedan heltid och jag red henne som om hon vore min egen.

I början så var det vilda protester och konstiga ryck, men de försvann efter ett tag och hon började att bli som en ordentlig ponny ;)
Hon orkade dock inget när jag började rida henne.. Det var en kamp att få henne att bara galoppera ett varv på fyrkantspåret, utan krav, bara rakt framåt (volter var inte att tänka på). Det var en växel som gällde, för något annat orkade hon inte och då saktade hon av. Och hade hon väl saktat av så var det ett projekt att få henne fatta galopp igen.

Men allt gick som tåget och det blev bättre för varje dag. Sakta men säkert.
Och nu så hoppar vi en hel bana på 70cm utan att hon blir trött för det, man kan öka och minska galoppen, hon har inga protester för sig och är allmänt duktig ^^

Nu rider jag henne två gånger i veckan.
Hon har börjat att gå lektioner igen, start denna veckan, med lite mer vana ryttare än helt nybörjare.
Vi får se hur hon sköter sig, men om hon inte fungerar i verksamheten så är det bättre att någon annan liten ryttare får glädje av henne som tävlingsponny.

Jag vet att jag är för lång för henne, men hon har inte visat några problem med det.
Hon var tvungen att ha någon som bossade över henne och kunde fortsätta hennes utbildning, då var jag den som fanns tillhands. Jag har lite tumme med ponnyston och tycker att dom är helt underbara. 
Jag är balanserad som ryttare och har ju inte precis "flängridit" på henne. 
Hon är 120cm hög och jag är 162cm lång och väger 42kg.

Hoppas att det klarade ut några frågetecken? :)



Kommentarer
Postat av: Madde

Väger du 42kilo!? :o

Herregud, nu får jag ångest över min vikt.. ^^

2011-01-13 @ 09:14:30
URL: http://superponnies.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men hur kommer det sig att du kan tävla lokalt på henne, du är väl för gammal?

2011-01-15 @ 16:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0