Vart tog de vägen?

Vad tycker ni?

Det är inte så länge sen, bara några år.. Då såg alla ut på samma sätt på tävlingsbanorna.
Vitt schabrak, svart kavaj (med väst under), svarta stövlar, kort hoppspö, svart hjälm, svarta benskydd och knoppar på hästen.
Nästan precis samma som dressyren?

Och nu ska det helst vara så spejsat som möjligt! Massor av skarpa färger - allt för att sticka ut. (i hoppningen)
(vilket är helt underbart :D)

Men vart tog dressyren vägen?
Jo dom har fastnat i "allaskaselikadanaut-träsket".
Någon liten blingdetalj eller liten färgklick här eller där.. inte mer.

Jag tycker att det borde bli bättring där!
Vad är det egentligen som säger att man inte kan rida i tex. ett färgglatt schabrak (åtminstone färgglad kant) med matchande stigbyglar och en krage på kavajen som matchar?
Och en ventilationshjälm borde väl vara bra mycket skönare att rida i på sommaren än de supervarma sammetshjälmarna?

Nu kommer i säga att "neej, dressyr ska vara stilrent och ventilationshjälmar kan man bara ha i hoppning, bla bla"
-Det var exakt vad man sa i hoppningen för några år sedan!

Dressyren är lite efter bara ;)
Det krävs att någon startar trenden -då kommer så småningom resten att hänga på.
Någon som känner sig manad?

Ett bra exempel är några som faktiskt tar ett litet steg i rätt riktning tycker jag:
Willands elitlag i ponnydressyr, Uvexhjälmar hela bunten (visserligen sponsrade, men ändå), guldjackor och guldboots.




Kommentarer
Postat av: ellen

nu verkar jag nog heeelt efterbliven, är inte så insatt i detta med dresyr, men är det inte typ regler för vad man får ha på sig på tävlingar, det trodde ag iallafall, du får gjärna skratta när du läser denna kommentar! ;)

2011-01-05 @ 00:00:31
URL: http://ponnyskutt.blogg.se/
Postat av: viccy

håller med :) men det är ganska snyggt när det är stilrent?

söt bild :D

2011-01-05 @ 00:22:06
URL: http://viccystraning.blogg.se/
Postat av: Jakob Ahlquist

dock har typ alla som tävlar hoppning typ likadana utstickande grejer så knappt nån sticker ut riktigt ;)

2011-01-05 @ 00:46:18
URL: http://jakobochkorven.blogg.se/
Postat av: Anonym

Dressyr ska vara stilrent, för om man kollar på elitnivån, Hur skulle det se ut med ett limegrönt schabrak när en stor hingt kommer in på banan? nejtack! Tack för stilren dressyr!

2011-01-05 @ 08:24:59
Postat av: Rebecka

Asså Uvex hjälmarna är inte snygga nånstans tycker jag. Jag som rider mest dressyr tycker det ska va stilrent och absolut inga färgglada stigbyglar, det är hoppning x) Haha. Jag tycker det är fint om man har nån färg på kantbandet, men inte mer. Sofia Genne (teamsl.blogg.se) brukar tävla i en GPA Tone in tone, och det såg helt okej ut, även fast jag aldrig skulle göra det. Iaf inte nu. :)

2011-01-05 @ 09:27:45
URL: http://thehappylife.blogg.se/
Postat av: frida

Det kanske inte så kul att tappa poäng i helhetsintrycket för att man har en spejsad hjälm och ett knallrött schabrak :(

2011-01-05 @ 09:54:22
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

I reglerna står det att man inte får ha utstickande färger på schabraket, alltså kan de inte det, men en lite upplivande passpoal står det ingenting om så det kan de absolut ha!

Jag tävlar inte dressyr i vanliga fall men när jag gjorde det sist red jag runt med mina bruna tretorn bland massvis med dressyrsnobbar, massvis med sneda blickar fick jag haha xD

2011-01-05 @ 10:09:43
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: emelie

håller med dej! :D

men eftersom det står i TR att man inte får ha ''utstickande'' grejjor så kommer man troligtvis aldrig så ha det :(

Men gpa hjälmarna kan man ju ha! (Y)

2011-01-05 @ 10:20:32
URL: http://rosaponnii.blogg.se/
Postat av: carro

Om jag tävlade dressyr skulle jag nog ha något färg glatt =D

2011-01-05 @ 10:50:26
URL: http://kabayos.blogspot.com
Postat av: Josefine

För att man inte får ha för mke färglatt & bling såklart? och för att det är en stilfull gren -.-



Dock så när jag tävlar så tävlar jag i mitt ljusblåa sammets schabrak med guldig & orange kant.

Och gpa hjälm såå.



Men inte fint med för mke ;)

2011-01-05 @ 12:36:05
Postat av: Josefine

Enligt TR får man inte ha det så läs på innan du yttrar dig ;)

2011-01-05 @ 12:37:51
Postat av: Majja

Jag blir lite fundersam när jag läser dessa kommentarer!



"Dressyr ska vara stilrent, för om man kollar på elitnivån, Hur skulle det se ut med ett limegrönt schabrak när en stor hingt kommer in på banan? nejtack! Tack för stilren dressyr!" <--- Jag skulle tycka de var SKITLÄCKERT!!!



Jag tkr dressyren behöver livas upp lite, visst de ska vara stilrent och blablabla... Men jag tkr fortfarande att man ska se bra ut och jag skulle tycka de var skulle vara skitskoj om ngn vågade tävla med limegrönt schabrak, eller marinblått eller ja, vilka andra färger som helst faktiskt! :D

2011-01-05 @ 15:31:19
URL: http://hestochponni.blogg.se/
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

fint :D

2011-01-05 @ 16:37:42
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

fint :D

2011-01-05 @ 16:37:44
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag tycker det är lite av tjusningen med dressyren, att man liksom får klä upp sig.

Jag kan inte hitta de rätta orden för att beskriva, men jag förstår hur du tänker :) jag skulle gärna vilja att dressyren blev mer lättsam :)



Tycker laget på bilden är jättecoola ;D

2011-01-05 @ 17:35:57
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Anonym

asså dressyr ska faktiskt vara stilrent. jag menar, nu för tiden sticker man ju inte ens ut i hoppningen eftersom alla har samma utrustning, men alla tror att deras utrustning sticker ut så himla mycket. haha, dem flesta ser bara roliga ut när dem kommer med en masssa färglada saker på allt...xD jag fattar inte varför man måste sticka ut så mycket? dressyr ryttare har normala saker och koncentrerar sig verkligen på ridningen, medan många hoppryttare bara koncentrerar sig på att sticka ut och få massa uppmärksamhet för att dem har tex färgade stigbyglar precis som om ingen annan i världen har det...

2011-01-05 @ 21:34:33
Postat av: Anonym

Jag håller med dig till viss del. Men jag tycker att du framför det lite "Klumpigt". Det är ju en bedömningssport, vilket ställer betydligt högra krav. Jag kommer rida i en Charles Owen Gr8 navy och en rutig navy färgad kavaj. Det tycker jag är stilrent, men cokså lite utstickande. Jag skulle aldrig få för mig att rida i ett rosa schabrak för jag VILL ha vitt ;)

2011-01-13 @ 22:09:56
Postat av: Ebba

Sticka ut är det väl inget fel med? Jag sticker ut redan från början eftersom jag tävlar dressyr med en tinker bland stora hästar. Våran tävlingsoutfit har bestått av brun sadel och träns med ett pannband med stora mässingsdetaljer. till detta ett orange schabrak med brun kant och vid ev. prisutdelning, orangea lindor, tyvärr har jag inte fått använda dom på tävling ännu men varit väldigt nära ett par gånger. Jag rider med en ganska ljus brun kavaj med mörkare bruna sammetsdetaljer och så är det tunna oranga ränder. hjälmen är från LAmicell en master och ett par bruna handskar till det. Skulle hemskt gärna vilja ha ett par bruna stövlar till också men där räcker inte ekonomin till så dom är tyvärr svarta...

2011-01-18 @ 23:31:19
URL: http://allroundtinker.blogg.se/
Postat av: Annika Karlbom

Det är inte fritt att ta andras bilder på Internet.

Nedanstående fråga är besvarad av BLF:s jurist.

(Bildleverantörernas Förening)

Hälsar fotografen Annika Karlbom



Vad måste man göra om man lägger ut en egen skapad bild på Internet och vill ha den ifred? Vad säger alla lagar angående publicerade bilder på nätet?



Svar: Upphovsrättslagen gäller fullt ut på Internet. Det innebär att man inte får ta en annans bild och använda den för egen publicering, då bryter man mot lagen. BLF vann 1999 det första målet om bildstöld på Internet Bildstöld på Internet. Lägger man ut en egen bild på Internet bör man skriva copyright och sitt namn under bilden. Lägg gärna till: får ej användas utan tillstånd. I Sverige behöver man egentligen ej använda beteckningen copyright och bilden är skyddad även om Du inte anger Ditt namn, men det är bättre med mer information till surfaren än ingen alls. Det finns också skyddssystem som vattenmärkning eller gömda koder, men lagen gäller oavsett vad Du gör.

2011-03-11 @ 00:13:52
URL: http://www.teamfix.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0