Att läsa på distans

Många undrar hur det är att läsa på distansgymnasie som jag gör, varför jag gör det osv.

Jag går på Korr, Korrespondensgymnasiet i torsås.
Jag är dock inte platselev som man kan vara (gå på lektioner där), utan jag läser på distans =hemifrån.

Förut gick jag på ett Medieprogram på en vanlig skola, men jag insåg att det trots allt inte var min grej. Även att jag älskar att fota, redigera i datorn osv, ville jag inte göra det i skolan, utan för att jag tycker det är roligt.
Då bytte jag till att läsa Samhälle på Korr. Då det är ganska flexibelt, kunde jag plocka med mig de kurser och betyg som jag var klar med, från Medieprogrammet till det nya, vilket gjorde att jag inte behövde gå om något år.
Lite extra skoltid blir det, kanske ett halvår, då jag missade en hel del den hösten som jag efter bytte skola.

När jag började på Korr, fick jag en studieplan, precis som på vanliga skolor. Skillnaden är att jag väljer själv vilka kurser jag vill läsa samtidigt och när jag vill läsa dom. Jag håller på med två kurser samtidigt, det tycker jag är lagom. En till blir lite mycket att hålla i huvudet, med en mindre riskerar man att bli stillastående om man tex. skulle fastna eller om man behöver vänta på något.
Man har en mentor, som man har utvecklingssamtal med (nej det slipper man inte här heller..), beställer kurser via och har regelbunden kontakt med, rapporterar till hur det går och vad man gör vecka för vecka.

När man har bestämt sig för vilka kurser man vill läsa först, kontaktar man sin mentor och så kontaktar den hon som har hand om beställningar av kurser osv. Böckerna skickas sedan direkt hem till en i brevlådan.
Dom är sprillans nya och fina och bäst av allt, man behöver inte vara rädd om dom, man får behålla dom och göra vad man vill med dom, kladda i, slänga, bränna upp eller vad man nu känner för ;)
Till varje kurs får man en "studieguide", där det står vilka sidor man ska läsa, vad man ska kunna, uppgifter man kan göra osv, till varje "uppdrag" och hela kursen i stort. (det är ganska mycket)
Inom varje kurs ingår det att skriva ett antal "uppdrag". Det är som ett frågeformulär, där man får ett antal uppgifter att göra och sedan skicka in. Det kan vara allt från ett för djupningsarbete på 8 sidor till en enkel fråga.
På uppdragen får man sedan betyg, som har stor betydelse för vad man får i kursen.
När alla uppdragen är klara, bokas en tid för muntlig examination in. Den har man tillsammans med "webbläraren" som har den kursen. Examinationen sker via webkamera och mikrofon över datorn. Då ställs frågor på uppdragen man har skickat in, på kursen och lite allt möjligt. Det tar ca 15-20 minuter och den finns för att de ska veta att man har lite koll på vad man har skrivit och att det fakstiskt är en själv som har skickat in uppdragen och inte någon annan. En avcheckning liksom. I slutet får man reda på vad man får för betyg i kursen.
Sedan blir det att beställa hem en ny kurs igen.

Skolan, Korr, har en hel del lärare som man kan kontakta om man behöver hjälp med något. Det är inte dom som sätter betygen, utan de finns där bara som hjälp. Webblärarna som sätter betygen, tillhör Hermods, som är en annan skola. (typ)

Jag behöver inte åka till skolan mer än någon gång per temin. (men får åka dit när jag vill)
Först när jag skulle byta skola, så åkte vi dit och kollade, fick träffa någon som jag inte kommer ihåg vad det kallades men hon frågade iallafall lite om varför jag ville byta mm.
Sen andra gången var på en introduktionsdag som alla måste gå på. Då får man en himla massa information om allt och alla + att man träffar sin mentor och lägger upp en studieplan.
Efter det är det utvecklingssamtal en gång i halvåret, som alla vet hur det fungerar, precis som vanligt.
Det är några enstaka kurser som man ska till skolan och göra laboration på plats (kemi tex) och i idrotten ska man också dit en gång.
+Studentdagen då ;)
Men det är inte så många gånger om man jämför med en vanlig skola som man ska gå/åka till varje dag.

Lov har vi som på alla skolor. Men jag kan välja lite när jag vill ha höstlov/sportlov osv. Jag kan även välja bort att ha lov och jobba på och kanske bli klar snabbare med en kurs, eller att jobba lite slappare i två veckor. Jag väljer själv när och var jag vill läsa på dygnet. Vill jag läsa mitt i natten så gör jag det, vill jag läsa på helgen så gör jag det. Man får välja mycket själv helt enkelt.
Men det är inte särsklit slappt, som man skulle kunna tro.

Detta är vad jag kan komma på just nu. Är det något annat ni undrar, så bara fråga på.




Kommentarer
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Det är ett hur bra gymnasie som helst. Jag gick ju också där (på distans)!Många trodde jag ahde världens slappaste skola, men tja, så är det ju itne direkt xD Det är ganska tufft att klara allt på egen hand :) Men helt klart värt :D Jag snabbade ju mig jättemycket och gick ut gymnasiet på 1½ år iställer för tre :) Kanonbra!



2011-07-07 @ 14:48:02
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Ylva Gustafsson

Det låter faktiskt väldigt roligt och väldigt praktiskt! Det måste vara bra med hästarna under vinterhalvåret. Då du kanske kan rida medan det är ljust ute och plugga när det är mörkt (om jag har fattat saken rätt!) Men är det inte lätt att man kan skjuta upp saker och ting? :D

2011-07-07 @ 14:55:16
URL: http://hovavtryck.blogg.se/
Postat av: Kateie

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

2011-07-07 @ 17:08:04
URL: http://kateie.blogg.se/
Postat av: Frida

Måste vara najs med att kunna välja precis själv när man ska plugga men jääävlar vilken självbehärskning du måste ha :ooo sjukt impad!

2011-07-07 @ 17:47:36
Postat av: Inez

Vad vill du jobba med? :)

2011-07-07 @ 19:00:15
URL: http://ponnypuckon.blogg.se/
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Jag ska ju börja där till hösten nu och läsa klart tredje och därmed sista året! Känns kanonbra :)

2011-07-08 @ 17:27:57
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: carro

gud vad coolt att det finns. :)



det hade varit skönt och haft det så men tror inte jag hade orkat jobba hemma :)

2011-07-08 @ 22:48:33
URL: http://lillharald.blogg.se/
Postat av: Ylva

Ser att detta inlägg är gammalt, men jag har precis sökt in till att börja årskurs 1 i höst på just Korr och jag undrar lite över det där med utvecklingssamtal. Behöver man åka dit för utvecklingssamtalen? (Kanske en dum fråga haha, men..) =)

2012-02-11 @ 13:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0