Det blev en prickig ponny till slut

Det blev inget ponnyderby för mig, som jag hade lovat att det skulle bli.
Men men, nu gjorde jag ett annat val och det är som det är. Det också otroligt roligt, fast på ett helt annat sätt.

När jag började leta ponny igen i början av sommaren, så tittade jag på alla möjliga olika sorter.
D-ponnyer, C-ponnyer.
Ston, valacker.
Färdiga ponnyer som gjort allt, gått SM osv.
Ponnyer som var helt gröna, inte gjort något.
Ponnyer som behövde ridas till.
Ponnyer som hade möjligheter, men inga resultat.
Från 5-åringar till 20-åringar.

Ni fattar grejen.
Jag tittade alltså på allt. Ringde på lite alla möjliga.
Men till slut så föll valet på min lilla Prick. En relativt ung C-ponny, hoppkanon eller som det stod i annonsen "häftig studsboll", som har tävlat en hel del fast inte har några klockrena resultat, med kapacitet att gå de stora klasserna, men behöver utbildas lite mer på marken innan det fungerar i hoppningen.

Ett riktigt roligt projekt med andra ord.
Honom kan jag inte ha bråttom med. Utan vi tar var sak i taget.
När vi var och provred så sa de gamla ägarna att de tyckte han skulle få strunta i hoppningen i några veckor, vilket vi har gjort, och satsat på markarbetet istället.
Nu på måndag är det då dags att hoppa lite på riktigt, inte bara bommar, utan lite riktiga hinder. Han kommer säkert att tycka det är superlajbans och studsa omkring för att han inte har sett hinder på så länge, men samtidigt får vi se om markarbetet har gjort någon nytta ;)

Jag blev fast vid honom första gången jag såg honom på annons, i början av maj. Fast då hade vi inte ens i tanken att börja leta ponny.
Sen när jag började leta på riktigt, var han ute på annons igen och då ringde vi på honom, men det var för många som skulle komma och prova, så vi skulle ringa senare i veckan, vilket vi gjorde. Då hade de valt att ta bort annonsen på honom, inte för att många var intresserade, utan för att de tyckte att han hade "backat i utvecklingen" om det stämmer, så de ville behålla honom ett tag till och rida till honom. Men några dagar senare kom annonsen ut igen, då de inte hade tid för honom och behövde få honom såld. Vi ringde igen och fick en tid för provridning.
Jag blev kär, trots hans bus och farande hit och dit ;) Mamma var inte lika kär. Tyckte att han var för vild och okontrollerbar. haha. Men jag hade bestämt mig, det var honom jag skulle ha.

Så det blev besikting, jag köpte honom och nu har jag haft honom i drygt en månad ^^
Det är ganska delade åsikter om honom i stallet, vad jag har märkt. Många tycker att han är söt och charmig, vilket han är, och är glada för min skull.
Sen finns det dom som inte sagt ett ord om honom, knappt tittat åt honom, inte ens sagt, "vad roligt att du har skaffat ponny, grattis". (till och med ur personalen) Men dom får man ta med en nypa salt, vi kör på vårat race, om dom inte förstår varför jag vill rida ponny, så får dom väl fundera på det ett tag till ;) (men ett "vad roligt för dig", tycker jag allt att man kan klämma fram till någon som är lycklig för att de skaffat sig en ponny, även om mn inte tycker så själv)

Jag ångrar mig inte iallafall. Även om det skär i mig när man tittar på andra som hoppar, tävlar och når framgångar.
Jag hade chansen till en helt färdig ponny, att kunna tävla relativt högt nu med en gång. Men det kändes i slutändan inte rätt mot ponnyn. Att skaffa en sådan ponny till tävling och sen sälja efter en liten tid, nej, även om det hade varit grymt roligt och det är det jag egentligen vill, så är det inte rätt mot ponnyn.
En ungponny däremot, har hela livet framför sig. Cabi behöver bygga på sin rutin, han ska fortsätta sin utbildning och sen nästa sommar någon gång, så tror jag att han kommer vara en kanonponny.

Detta blev det bästa alternativet.



Kommentarer
Postat av: henke

Han är så söt, vad har han för stam ? :)

2011-07-29 @ 16:03:00
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Klokt val, hade gjort detsamma själv. Nu kommer det vara du som hjälper honom avancera

2011-07-29 @ 19:40:24
URL: http://felfri.net
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Jag tycker att man får rida ponny hur länge man vill om det är det man trivs med! Det är ju inte lång tid av sitt liv som man får tävla ponny men man har hela resten av livet till storhäst sen så varför stressa?

Jag har fortfarande en "ponny" trots att jag är 22 i år, fast han är 151, dock slutmätt 148 (tror han vuxit efteråt). Jag tävlar honom som storhäst i dressyr och vi gör det för att det är kul helt enkelt :)

2011-07-29 @ 19:59:11
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: sofie

har följt honom genom din blogg sen du köpte honom.

Och oj vilken utvekling på så kort tid!..började fundera först vad ska hon med en sån liten skrot ponny till? för enligt mig så ser han inte ut som någon stor hoppare direkt i uppbyggnaden. Men jag har ändrat mig han är verkligen super fin nu efter en månad när du ridit ''till'' honom. Verkligen fin! tror ni kan gå långt :D

2011-07-29 @ 20:34:59
URL: http://souffipropp.blogg.se/
Postat av: Anonym

har du hittat på det där om personalen? Eller vem tycker inte om honom?:)

2011-07-30 @ 20:52:13
Postat av: HH

Kör på ditt race!! Det är alltid folk som har synpunkter osv, hästmänniskor är ju ett speciellt folk, inte så mycket man kan bry sig om..!;) Personligen tycker jag det viktigaste är att man trivs med hästen och tycker det är kul att rida den, och det kan ju ingen annan än en själv känna om det är rätt häst eller ej! Så det är ju ett lyckokast att du trivs så bra med hästen, det om nått är ett lyckat köp!! :)

2011-07-30 @ 21:31:11
Postat av: Olivia

Kör ditt race, han är super fin i rosa! :)

2011-07-31 @ 09:13:06
Postat av: orkar inte skriva namn ;)

Du får ju tävla Cabi för han är ju ungponny?

Då går han nu avd B och du får du vara hur gammal som helst och tävla avd b :)

2011-08-01 @ 18:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0