Mer protein?

Jag har tänkt och tänkt och läst och läst och tänkt lite till på vad som kan vara problemet för Soccan.
Hon har ju tunn rygg, har börjat tappa rumpmuskler och magen förblir lika stor som den är.
Jag tänkte ju att det kan vara hömängden som är för liten, men å andra sidan har hon haft dåligt med muskler + stor mage länge, även förut när hon fick mer hö.

Så det jag har kommit fram till är att hon troligtvis har proteinbrist.
Det stämmer in på alla "symptom", som jag kan se det. (tunn överlinje, stor och hängig buk, pälsen kan tappa glans)
Har tänkt på det förut att det skulle kunna vara brist på protein, men har aldrig blivit något mer med det.

Men på måndag blir det alltså att åka till lantmännen och se vad som finns att köpa i proteintillskottsväg.
Krafft Muskel är det som jag är mest inne på. (ev. lucern istället)

Sedan får vi helt enkelt se vart vi hamnar.


Kommentarer
Postat av: alice

be om hjälp där! Lusern är ju mer för hästar som behöver gå upp i vikt :)

2011-07-03 @ 01:15:16
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Linn

Har du analys på höet och en beräknad foderstat? Den här sidan (http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm) är super för att få en bra foderstat att utgå ifrån, jag har bara behövt göra små justeringar tex under pälsfällningen och extra hård träning och min ponny har varit jättefin i hullet och muskulaturen. Hoppas du hittar något som fungerar! :)

2011-07-03 @ 01:26:24
Postat av: Emilia

Jag ska börja ge Gimli mer protein oxå ;) och jg tänkte lusern först! Men tror oxå att krafft muskel är Bättre! Så jag ska köpa sån imorgon, plus att de behöver dem inte lika mkt av som de behöver av lusernet :)

2011-07-03 @ 06:37:17
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

tror jag skrivit det innan. ner med energin och på med protein!

2011-07-03 @ 08:14:25
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Maria

Min brors häst var lika dan och vi tog hjälp av Svenska foder (vet inte om ni har det där uppe hos er) och de hjälpte (gratis) till att beräkna en foderstat och det var just rotein han la till. Han får nu Hippo Grow Alfa (motsvarande Krafft Muskel) för att bygga bättre muskler och bli finare i kroppen.

Men det bästa hade väl varit att fråga dem som du handlar av om hjälp!:D

2011-07-03 @ 09:19:30
Postat av: Alma

Lusern gav vi när min ponny var för smal. Men räkna ut en ny foderstat så kommer du ju se!

2011-07-03 @ 09:24:53
Postat av: Sabina

Var gärna med i min foto tävling som jag har på min blogg. Temat är sommar. KOlla in och anmäl dig med din bild :)

2011-07-03 @ 09:27:26
URL: http://smebacksflikka.blogg.se/
Postat av: Stella

Säger lite som några jag såg skrev där uppe, lusern är mer för dom som behöver gå upp :) Jag skrev för ett tag sen och frågade hur du ansåg hon var musklad då våra ponnyer var väldigt lika med sluttande rumpa men det har ju sina anledningar precis som du skrevt tillbaka. Spirre fick iallafall lusern pellets en säck som jag använda tills den var slut och sedan gick vi över på dygnet runt bete med massor med gräs (haha) :)

Iallafall så tänkte jag tipsa om groov (i alla dess sorter) då han gått på det innan eftersom han bajsade så mycket och löst, haha ;) Tror säkert du vet, men groov innehåller mer protein än andra fodertyper och han fick det just för att han fick proteinbrist när han bajsade så mycket och löst så dom viktiga ämnena han inte "fastna" i tarmarna utan for ut med bajset. Det ger inte så mycket energi heller så du kan ju komplettera med havre om du vill :)

Det är mina erfarenheter hittils ang. proteiner iaf. Sen låter det klokt att öka hö (om hon inte går på ett bete med massa gräs eller liknande) för det har funkat bra med Spirre nu när han gick över till betet, lagt på sig lite på magen men massa på rumpan också, dock har han bara skrittas också för den delen... hehe :)

2011-07-03 @ 10:05:01
URL: http://dufina.se
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Hoppas du har rätt så att det hjälper med protein :)

2011-07-03 @ 11:03:03
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Amanda

Equitorps Myoplast ska vara grymt bra. Min veterinär rekommenderade det om jag inte skulle få upp musklerna på min häst igen efter sjukdom men då det inte behövdes så köpte jag inte det. Men har bara hört gott om det! Värt att prova :)

2011-07-03 @ 13:10:53
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: henrik

Rolig närbild. Hade varit ännu bättre ifall hästen kollar direkt in i kameran (inte så lätt).



Gå in o tävla på bästa foto på min blogg. Lägg upp en bild på din blogg och skriv i kommentarsfältet. Eller maila till [email protected]

Senast idag!

2011-07-03 @ 21:05:27
URL: http://henriksfotografier.blogg.se/
Postat av: Hanna

Följer din blogg i tysthet. Kan absolut rekomendera lusern! Har jag använt till min nuvarande & min förra häst. Båda var smala när jag köpte dom, med tunn överlinje. Lusern gjorde susen på bara några veckor! Absolut värt att testa! Båda mina har älskat lusern, men är tydligen många som ratar det. Blanda isåfall med betfor eller havre. Då brukar det slinka ner. Min förra häst ratade det om det var för vattnigt. Min nuvarande ratar det om det INTE är vattnigt. Så man får prova sig fram. :-)



Mvh Hanna

2011-07-04 @ 11:28:18
Postat av: Karin

krafft muskel är superbra. Är du ute efter protein (som det låter som din häst skulle behöva, musklerna behöver protein för att byggas upp) så är det ett bättre alternativ med det än med lusern.



Våra hästar har jättelätt för att gå upp i vikt och vårat hö är ofta väldigt energirikt men proteinfattigt vilket inte direkt gör det bättre, så för att inte få tjocka hästar men ändå få i dom tillräckligt med protein så de kan bygga muskler får de krafft muskel och det funkar superbra.



Jämför muskel som har ett energivärde av 12 mj/kg med en proteinhalt (smältbart rp) på 370g/kg med lusern (kraffts pellets) vilket har ett energivärde på 8,5 mj och protein på 105g.



Så skulle du ge 1 kg muskel skulle din häst få väldigt mycket protein och relativt lite energi (vilket är bra om du har en lite rund häst) medan du skulle behöva ge över tre gånger så mycket lusern för att få samma proteinmängd plus att den får i sig mer än dubbelt så mycket energi.



Hehe det blev en hel roman här ser jag men som sagt muskel funkar skitbra när man vill ha högvärdigt protein till hästarna :)

2011-07-04 @ 15:53:46
URL: http://egnor.blogg.se/
Postat av: Emelie Gustafsson

Lucern är ett väldigt proteinrikt foder, oavsett vad ovanstående skrivit. Andra förslag på proteinrika foder är även vetekli och linfrön. Jag skulle dock använda mig av lucern då man vill försöka använda sig av så mkt stråliknande foder som möjligt. En annan tanke jag har är att symptomen du nämner även stämmer in så maskangrepp. Har du träckprovat henne nyligen? Tänk på att alla avmaskningspreparat inte eliminerar alla sorters mask. Lycka till. (:

/Emelie

2011-07-04 @ 17:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0