Bett igen

Senare innan stallet ska jag till Hööks och köpa ett bett.
Har ingen aning om Soccan kommer gilla det, men allt är värt ett försök :)
Ett tvådelat lite smalare.
Vissa hästar hatar tvådelat och vissa trivs super på det. Men fick tips om detta, så varför inte? 

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på vad alla andra tycker om bett.. Det är ju väldigt individuellt vad hästarna tycker om dom olika betten. 


Jag vill inte ta upp den himla Pessoadiskussionen. Så tog bort det som stod här tidigare.
Man får skaffa sig en egen åsikt om det.


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Nu struntar jag i din blogg, sund inställning du har. Här kan du läsa om hur pessoa inverkar på ALLA hästar. Finns ingen som trivs på det, det är ryttarens eget påhitt.



http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1004856&highlight=pessoa+inverkan

2011-03-15 @ 14:30:04
Postat av: Ellinor

Här får du en bild också, för att vara övertydlig.



http://img696.imageshack.us/img696/3785/758404542797864.png

2011-03-15 @ 14:30:51
Postat av: Ellinor

Jag heter Ellinor på riktigt och tycker du uttryckte dig väldigt klumpigt som skrev ungefär " om hästen funkar på det och gillar det så varför inte? :) ". Då låter det ju som att det är din åsikt, så jag ville klargöra att det inte finns en häst som inte upplever smärta utav just det bettet.

2011-03-15 @ 15:23:39
Postat av: Sara Carlsson

Jag tycker nog inte att det var "klumpigt" och jag kan inte veta med säkerhet om du heter så i verkligheten eller inte, men nu vet jag det då. :) (Finns alltför många anonyma som skriver vad som helst)



Det blir alltid en sjuhelvetes diskussion så fort man knystar om ett pessoabett.

Jag gillar som sagt inte bettet själv, jag skrev aldrig det heller :)



Men om de skulle vara rentav farliga för hästarna, varför säljs det fortfarande då?

Det är inte mig mig du borde klaga på, utan de som använder det.

2011-03-15 @ 15:27:47
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Myh

Det är ganska intressant hur olika människor ser på olika bett. Att om man skriver att man rider på pessoa kan bli hatad av personer som egentligen inte vet något om hästen för fem öre.

Jag har bara något emot pessoa när det används av fel sorts ryttare, nybörjare eller ryttare som är hårda i händerna. Jag är emot att ridskolehästar har det av just den anledningen att det är flera olika ryttare som rider hästarna vilket betyder att dom är olika hårda på händerna. Jag har ridit på pessoa, och gissa vad, hästen jag red trivdes bara på det. Testade att bytta till ett annat bett, rättare sagt flera olika bett men inget funkade, förutom pessoa. Så att säga att ingen häst trivs på pessoa är fel, för det finns faktiskt hästar som gör det.

2011-03-15 @ 15:32:31
URL: http://myht.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Min ponny spänner sig gärna i munnen och man har ganska mycket häst i handen när man rider honom. Han älskar sitt tvådelade, det är lite smalare men grejen med det är att det är vinklat lite framåt så att det ligger "rätt" i munnen på hästen. Om man håller i ringarna och låter bettet hänga ner ser det konstigt ut, men om man lyfter lite i mitten på bettet så ligger det slätt. Svårt att förklara utan att visa haha! Det funkar i alla fall super på honom, köpt på My One.

2011-03-15 @ 15:55:00
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Frida-Dressyrryttare

Länk byte?

2011-03-15 @ 16:19:02
URL: http://ponnyryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson

Det är ju inte bettet som avgör hur starkt det är, utan handen! (:

Som du skrev ovan är det väldigt mycket från häst till häst!

2011-03-15 @ 17:51:43
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Det säljs för att det finns en marknad för ryttare som helt enkelt inte är tillräckligt intresserade av hästens väl och ve. Munnen är absolut känsligast på hästen, i intlägget du hyllade ovan stod ungefär " jag tkr inte deras hästar ser ut att lida så mkt som alla säger ". Nej, för hos vissa måste det SYNAS att hästen tar skada, annars kan man blunda för det. Varför är det så? Man måste kunna respektera sin häst och sträva efter en harmoni häst och ryttare emellan oavsett disciplin och ambitioner.

2011-03-15 @ 18:32:22
Postat av: Ellinor

Och i det här faller är det bettet som avgör, ett pessoa inverkar med dubbla signaler, nyper, trycker och nöter i hästens mun sålänge handen har kontakt med bettet. Men visst, har man en häst utan både gom och tänder - go for it.

2011-03-15 @ 18:33:19
Postat av: Louise

Jag blir så trött på att alla hetsar upp sig så om pessoabett. För bara några år sedan var det MÅNGA som använde det tills det kom upp att det inte alls var bra för hästen... bara för att man läst en text på internet tror många att de är experter >.<

Just leave it och gå vidare liksom :)

2011-03-15 @ 20:01:09
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: ........

Tvådelat bett gör jätte ont i hästens gum :(



2011-03-16 @ 09:22:21
Postat av: Erica

Min häst går med ett ungefär lika bett som på bilden och han funkar kanon på det. Jag lyssnade jättemkt på vad alla andra sa om att de bettet var så dåligt så jag testade att rida på ett vanligt 3-delat men de gick inte alls, han blev tung och stark. Bytte tillbaks till de första och han gick super bra igen.

2011-03-17 @ 11:04:39
URL: http://pican.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Hoppas det funkar. :) hade en innan som bara ville ha tvådelat och helst alldeles för långt för mitt tycke med! man får prova sig fram :)

2011-03-18 @ 20:14:22
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0