Neråt

Åh.. Jag blir bara ledsen :(
Det går bara sämre och sämre i ridpassen med Soccan numera.

Jag försöker verkligen på alla sätt. Att vara supermjuk och snäll mot henne och tvärtom, att verkligen sätta press och kräva att hon ska svara och något mitt i mellanting.
Men jag vet inte hur jag ska göra ärligt talat. Inget ger resultat för tillfället.
Det kan gå lite bättre ena dagen och sämre andra dagen, men överlag går det bara neråt.

Antingen kanske jag bara ska låta henne vila helt och hållet?
Ska jag be någon annan rida ett tag?
Eller bara promenera, longera och jobba från marken?

Någon som har någon bra idé?

Jag älskar ju min fina fina Sockertopp<3 Vill inte att det ska vara såhär
Det är inte många gånger jag ger upp, men nu är det nästan nära.. :/




Kommentarer
Postat av: Fanny S

När Emp och jag hade såna perioder eller när vi bråkat så att man mådde dåligt över det dagen efter, alltså knappt kunde tänka sig att nånsin sitta upp igen. Då brukade hon få vila typ tre-fyra dar och när man satt upp o red sen så gick det över förväntan bra! Tror att de behöver en liten "viloperiod" då och då. I vanliga fall har de kanske en dag i veckan som de antingen står helt eller typ skrittas/joggas, men så ibland tror jag att de behöver ta igen sig ordentligt. Emp var trött nu för nån vecka sen sa hon som har henne nu och ja menar det är ju inte särskilt vanligt att hon är seg precis X) så ja sa åt henne att låta henne vila tre dar och det visade sig att hon blev sitt vanliga jag igen. Till o med bockade och hade sig X). Vet inte om det kanske är individuellt, men det funkade i alla fall varje gång för oss. =D Hoppas det blir bättre snart! Lycka till! =)

2011-03-29 @ 21:41:54
URL: http://sperlinge.blogspot.com
Postat av: Fanny S

När Emp och jag hade såna perioder eller när vi bråkat så att man mådde dåligt över det dagen efter, alltså knappt kunde tänka sig att nånsin sitta upp igen. Då brukade hon få vila typ tre-fyra dar och när man satt upp o red sen så gick det över förväntan bra! Tror att de behöver en liten "viloperiod" då och då. I vanliga fall har de kanske en dag i veckan som de antingen står helt eller typ skrittas/joggas, men så ibland tror jag att de behöver ta igen sig ordentligt. Emp var trött nu för nån vecka sen sa hon som har henne nu och ja menar det är ju inte särskilt vanligt att hon är seg precis X) så ja sa åt henne att låta henne vila tre dar och det visade sig att hon blev sitt vanliga jag igen. Till o med bockade och hade sig X). Vet inte om det kanske är individuellt, men det funkade i alla fall varje gång för oss. =D Hoppas det blir bättre snart! Lycka till! =)

2011-03-29 @ 21:44:07
URL: http://sperlinge.blogspot.com
Postat av: alice

hon kanske vill ha lite vila då? låt henne vila i en vecka sen tar ni nya starka tag! <3

2011-03-29 @ 21:56:52
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Emma

Har ungefär samma problem med Bella just nu.. Säg gärna till om du hittar något som funkar bra för er så jag kan prova också kanske. Hoppas att det löser sig snart! :)

2011-03-29 @ 22:02:41
URL: http://emmacak.blogg.se/
Postat av: Jakob Ahlquist

be någon annan testa henne, då blir det lättare eftersom du ser från marken och den som rider kan säga hur den känner det och sedan utgå ifrån det och ta ett beslut. Tänk nu inte så mycket på att något känns fel utan rid som att du aldrig har suttit på henne innan och känn inte efter :)

2011-03-29 @ 22:10:38
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: Linda

Om jag skulle vara du så skulle jag först och främst kolla upp henne av en veterinär, så man kan utgå från att hon är helt fräsch. Om hon är fräsch så kan man alltid låta någon annan rida henne, ibland sätter sig saker i huvudet och då går ingenting. Hoppas det löser sig!

2011-03-29 @ 22:11:48
URL: http://lindastrandberg.blogg.se/
Postat av: Emeline Lind - dressyrfjanten

Det gäller bara att hålla ut. Under 2 års tid hade jag det så med mitt sto. Flera gånger slutade med att jag hoppade av, gråtandes och gav henne till en annan i stallet som fick rida henne. Det gäller att inte ta åt sig. Men det är inte lätt, det tar på en psykiskt. En annan i stallet fick rida henne lite då och då som var bättre än mig på dressyr. Till och med hon hade problem men det gällde att inte ge upp. Man måste våga ta hjälp. Och ston gäller det ju att inte bli arga på dem för det blir oftast bara värre. Så fort hon började tjafsa så saktade jag av tills skritt och gav henne långa tyglar. Skrittade 5 minuter och sen började vi om från början :)

Det kommer lösa sig! :)

2011-03-29 @ 22:16:17
URL: http://ponnyprinsessans.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Låten en vetrinär göra en hälsokoll på en klinik så ni är helt säkra på att det inte ör något med henne. Sen kanske låta henne vila i 1 vecka;) Men somsagt låten en vetrinär kolla igenom henne

2011-03-29 @ 22:19:15
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Om det inte är något fysiskt fel är det bästa jag kan komma på en tränare som passar hästen (och dig) riktigt bra. Det är hur svårt som helst att hitta, själv har jag bara en hopptränare eftersom jag inte hittar någon som passar mig i dressyren (har testat många). Han passar dock min häst som handen i handsken och det räcker med två minuter träning för honom så sitter jag på en helt annan häst, särskilt vad det gäller markarbetet. Men om du tror att det är "psykiskt" låter en liten paus bra, men ett hett tips är helt klart att ta hjälp sen när ni sätter igång igen! Lycka till :)

2011-03-29 @ 22:33:04
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: elin

Testa att vara "överpositiv"! Kom till stallet med en bra inställning och övertala dig själv om att det ska gå bra. Beröm henne hellre för mycket än för lite och kom alltid till ridpasset med ett leende. Försök att göra allt så enkelt som möjligt. Ha kul! Även om det inte går bra så finns det alltid något bra att koncentrera sig på. När det väl går bra så kanske man ska ge sig där, börja ställ låga krav och utöka sedan. Om du är positiv och "energisk" så smittar det av sig på hästen. En bra inställning gör alltid susen! :) Lycka till!

2011-03-29 @ 22:35:19
URL: http://elinbrikell.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Prova att låt någon annan känna på henne och se om den personen upplever samma sak som du. Sen skulle jag prova med vila och se om det hjälper.

Ge inte upp! Det finns alltid en lösning på allt. Jag håller tummarna för att det ska gå bra :)

2011-03-29 @ 22:35:22
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Emily & Mikaela - RYTTARDUON

Hon vill kanske ha lite tidigt påsklov :) Sen börja med korta, positiva pass och ha kul så kommer det nog tillbaka!

2011-03-29 @ 22:53:25
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Jag tycker att du först och främst ska kolla upp henne! kännde så men min älslkingponny också, vi kollade henne hos veterinären och hon var klockren. Så tog vi ut en Equiterapeut, det visade sig att hon hade massa fel och ont. Så kolla upp hästen. Sitt inte och harva runt om det inte känns bra. För du vet ju hur hon ska kännas! Veterinärer känner ju inte alltid allt, så en kotknackare eller en Equiterapeut rekomenderar jag! :D Hoppas det blir bättre! Ni är ju så himla duktiga ihop!

Kram!

2011-03-29 @ 22:56:30
URL: http://mathildaochjuija,blogg.se
Postat av: Nadja

när det bara gick så sämst det kunde för mig o min ena ponny, tog vi en paus. Hon fick vila i två veckor, och när jag börja rida igen, tänkte jag som om att hon vilat i två månader. Var väldigt försiktig med allt, och nu funkar ridningen igen :)

2011-03-29 @ 23:17:22
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Linnéa

Alla har vi perioder när det går lite sämre, men kolla upp henne för säkerhets skull. När ni kan stryka fysiska problem kanske en liten vila vore bra, bara ta en paus. Att låta någon annan rida henne vore också bra tror jag, då kan den personen säga lite hur den uppfattar henne och ge råd :) Hoppas det löser sig!

2011-03-29 @ 23:31:51
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: Karin

Alla hästar har sina perioder, vissa oftare och vissa mer sällan. Nu är vi inne i en årstid när hästarna fäller päls och det tar mycket energi av de. Vissa blir känsliga vid ridning, andra vid borstning och beröring. Dessutom så är vädret ojämnt och det kan göra hästarna trötta. Promenad i 6 dagar, extra B-vitamin och inte allt för mycket ryktande då hon kan vara öm i pälsen är vad jag skulle rekommendera. Hoppas allt löser sig! Lycka till :)

2011-03-30 @ 00:41:16
Postat av: Alice

Brunstar ? Min ponny gör det nu och det går verkligen inte att rida henne :P

2011-03-30 @ 07:10:26
Postat av: linda

Vad är det hon gör?



Min ponny har varit krånglig den senaste tiden men igår upptäckte min tränare att hon hade något. Så han kände och klämnde på henne och hittade massor muskelknutar sen hittade han att hon hade nackspärr.

Det var därför hon har hållt på för hon har haft ont.



Han tryckte lite på henne sen fick jag hoppa upp och rida och då gick det jättebra. Så soccan kanske behöver kollas upp om det är något sånt?



Mvh Linda

2011-03-30 @ 07:41:04
URL: http://lindalidstrom.blogg.se/
Postat av: Petersson

Ta med henne till ATG och låt de kolla igenom henne men låt henne inte bara stå fram tills du ska dit för då kanske inte felet syns om hon inte är igång som vanligt, så beställ en tid och håll igång henne fram tills dess. Har varit och jobbat i många stora elit stall och man låter inte en häst bara vila när den känns konstig utan man kollar upp den först och utgår från de! Lycka till!

2011-03-30 @ 08:48:58
Postat av: emma

Jag skulle be någon annan testa hene som inte har ridit henne innan då någon utbildad eller annan duktig ryttare för oftast blir det att man själv låser fast sig lite eftersom man förväntar sig olika saker. Och så är det väldigt bra att se sin egen häst från marken tycker jag :) Jag kan rekommendera en berider som heter Maria Falk som har jobbat i tyskland i 13 år hon är jätte duktig och hon hjälpte mig när jag inprinsip ramlade/flög av varje dag för att jag hade problem med min ponny och nu går hon jätta fint :) Annars vila några dagar extra och rid lite andra hästar eller ta tips från andra ryttare och sedan upp på henne igen och testa dig fram lite :)

2011-03-30 @ 13:16:02
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Hanna

Du kanske kan ta ut någon vet som kollar igenom henne ( för säkerhets skull) eller låta henne vila några dagar lite emellanåt

2011-03-30 @ 14:07:22
URL: http://thelifeofhanna.blogg.se/
Postat av: Josephine

sara, tror ju inte det är fel på henne. som så många skriver här. det tror jag inte! och vila gör ju egentligen inte ngt bättre heller, för hästar ska ju ändå arbetas. Jag ska inte leka fröken duktig, men, tänk inte så mkt, överanalysera inte allt och allt det där. Försök att tänka hur det var innan och rid precis så. Det går upp och ner emellanåt och jag känner typ samma just nu. men det kommer tillbaka. Jag lovar dig! tror ändå hon ska ridas precis som vanligt och jobba på

2011-03-30 @ 14:22:24
URL: http://josephinesandstrom.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag skulle först be en vetrinär kolla igenom henne, så att det inte är något som inte stämmer. Hoppas det går bättre snart! :) och kom ihåg att alla kan ha svackor. Hon kanske har träningsvärk??

2011-03-30 @ 14:27:42
Postat av: Linn

Något som jag alltid brukar göra när mina hästar inte är helt 100 % är att ta ut en equipeteraput. Sen är pollarna som nya igen :)

2011-03-30 @ 14:28:31
URL: http://ztreliin.blogg.se/
Postat av: linnea :d

NATURAL HORSEMANSHIP ;D

2011-03-30 @ 14:55:18
URL: http://liinneaalarsson.blogg.se/
Postat av: Anna

när det gick som sämst för mig och min häst ville jag bara sälja henne för exakt ingenting funkade. jag kom fram till att jag inte kunde sälja henne, för jag var inte färdig med henne. två år senare blev hon sjukt fin och då kände jag att det var dags att gå vidare, för hennes bästa och för mitt bästa. om du känner att du inte är färdig med sockan tycker jag du ska fortsätta kämpa in i det sista! låt henne vila ett tag, träna privatträningar, är säker på att det löser sig för er två! <3

2011-03-30 @ 16:04:08
Postat av: Anonym

Kolla upp henne tycker jag, och gör det på en klinik! Annars så ser de nästan ingenting. Det är ju som sagt en stor belastning för dem i hoppningen och en överbelastning kan komma väldigt snabbt utan du ens ridit den så mycket:) lycka till i fortsättningen!

2011-03-30 @ 17:17:12
Postat av: marina

Kämpa på Sara! Du är jätteduktig!

Min ponny är rätt svårriden, även om han är världens snällaste så har han mkt energi och blir rätt stark.

Vill tävla dressyr men han är en hopp ponny ;)

Men har inte hjärta att byta ut honom. Så ja tragglar vidare...

Du kanske har lust att hoppa honom ngn gång?

Han vill ju så gärna men själv tycker ja inte de är så roligt längre, men kan juh vara skoj för han tänkte ja..=)

2011-03-30 @ 17:18:59
URL: http://vikinghaleryd.blogg.se/
Postat av: fanny

låt henne vila en vecka och se hur hon känns efter, det går inte uppåt jämt men när de väl gör det är det skönt att veta att man själv har påvärkat de!

2011-03-30 @ 19:17:27
URL: http://fannyhellgren.devote.se
Postat av: Elin

Nu har jag ju ingen aning om vad hon gör, men jag kan ju dela med mig av mina egna erfarenheter.

För ca. en månad sen hade vi en sån period då vi bråkar, min ponny dör och bara ser allmänt depp ut, han blev även väldigt hård och jobbig i munnen. Jag kände att ridpassen alltid ledde till att jag ger upp och blir ledsen. Jag gjorde så att i tre veckor var vi helt utan ridhus/ridbana. Han vilade mycket (ca. varannan / var tredje dag), jag ledde honom och vi red ut i skogen och bara hade roligt. Vissa gånger skrittade jag bara på långa tyglar alltså utan några krav över huvudtaget. Andra gånger rejsade vi och han fick galoppera i vilken takt han ville, även här utan några större krav än att han skulle ha framåtbjudning (vilket han alltid har ändå, så det var inte så svårt ;p). Nu har jag hunnit rida en gång i ridhuset, ett ordentligt dressyrpass. Det var som en helt annan häst! Han var väldigt fin i munnen (han har en tendens att bli hård och bara knäppa av), han hade bra bjudning själv. Han var inte stark och jobbig, utan den överskottsenergin han hade användes på rätt sätt och allt kändes jättebra!

Nu ska jag försöka att rida några ordentliga pass i banan, men fortfarande ha mycket kul ute!

Jag har även testat nova bett, vilket funkade jättebra. Det funkar bra i dressyren, men inte i hoppning eller när jag rider ut (då blir han alldeles för stark), men i dressyren blir han på ett helt annat sätt. Han blir mycket mjukare och uppmärksam.

Detta funkade för mig och jag hoppas att något kanske kan vara till hjälp.

Du ska bara veta att ni är så sjukt fina tillsammans! Älskar att sitta och kolla igenom dina bilder. Du rider verkligen jättebra Sara! Kämpa på så ska du se att det ger resultat. Lycka till! :)

2011-03-30 @ 19:48:15
Postat av: Elin

Alltså att han dör när jag rider ;p

2011-03-30 @ 19:49:06
Postat av: Elin

Alla hästar går igenom faser, kanske har hon det lite extra jobbigt pga nya muskler, vårdepp, fällning, för lite variation?



Vad jag sett har ni bara ridit i ridhus mest hela vintern, rid ut mer, stärk henne ute, bry dig inte om var huvudet är tänk bara på takten, hitta avslappning. Det ÄR jobbigt när hästarna har faser, det är upp till ryttaren att förstå att hästarna faktiskt har det och ta sig igenom dom. Kan ge dig mitt motto som man ALDRIG kommer ifrån sara! :



Down to the bottom, up to the top!

Ner på botten, upp på toppen! Man kan inte vända förrän man träffat botten. Ge inte upp, gör man det kommer det inte funka för man byter häst/bett/sadel/medmera utan jobba med din attityd gentemot hästen, kom ihåg att det är ett djur! :)



2011-03-30 @ 20:53:07
URL: http://stallvran.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Tycker du ska kolla upp henne om du inte redan gjort det och försäkra dig om att allt är som det ska. Är allt okej tycker jag att du ska rida väldigt kravlöst och bara göra roliga saker med henne alt. låta henne vila :)

Alla har sina svackor, glöm inte det :)

2011-03-30 @ 20:59:52
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Madde

Känner PRECIS likadant, och så har det varit för mig hela vintern och slutet av hösten... Ingenting funkar, man testar allt men allt går bara åt helvete...

I början försökte jag bara rida totalt kravlöst, men det funkar ju faktiskt inte riktigt att bara "busrida" månad efter månad...

Så ja, jag önskar också jag visste vad tusan man ska göra när det är såhär :/

2011-03-30 @ 21:47:26
URL: http://sylla.blogg.se/
Postat av: SOFIE

Låt henne vila i några dagar eller en vecka så att hon får andas lite och kör igång direkt sen igen :) de tappar ju inga muskler eller kondition på en vecka men man vet själv att det är skönt att ha lov från skolan tex. så vila några dagar med bara promenader osv för att inte stelna helt skulle jag göra och borsta lite extra i stället och bara va! :)

2011-03-30 @ 22:12:17
URL: http://sofieslilla.blogg.se/
Postat av: Louise

Det dä hände mig med Bompa för bara några veckor sedan. Han stannade och VÄGRADE gå framåt...

Han fick vila i några dagar, sedan började jag gå lite promenader och skritta ut korta turer. Men överlag struntade jag i honom. Borstade knappt, var med den andra hästen osv så han fick sakna mig lite granna ;)



Visst är det tråkigt när det blir såhär men jag försöker intala mig själv att inte ta det personligt :)

2011-03-31 @ 10:23:01
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sara

Det händer ju alla, så se till att inte tänka att du gör allt fel - fast lätt är det ju..

Testa antingen att vila en eller två veckor. För mig brukar det också funka o man bestämmer sig för att bara mysrida en vecka och om ponnnyn käns fin och trevlig börja testa plocka lite i munnen och ta upp i form. Om man inte bestämmer sig för att "idag ska jag rida dressyr så h*n för jobba ur sig ordentligt" funkar det nästan aldrig i en svacka..

Och lycka till med att komma på rätt köl igen! :D

2011-04-02 @ 20:03:43
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0