Frågor och svar

Amanda om Vad händer imorgon?:
Lycka till :) det ser jättefint ut!
Du som är så bra på utrustning och matching: tycker du att det är okej/fult/snyggt om man har en svart racesafe väst, brun kavaj, brun ayr8 och bruna pioneer stövlar? För jag har det men jag undrar om det är fint med svart väst?
Skriv gärna på ett inlägg för jag har ingen blogg :(
Svar: Tack! :)
Det är klart att det går, en väst är ju kanske inte en sån sak som man köper på sig i massa olika färger..
Men jag skulle nog ha något mer sak i svart än bara västen. Hästen kanske har svart träns och sadel? Eller ta ett svart schabrak, svarta handskar eller benskydd till?
Så skulle jag gjort, men om du inte vill ha något mer i svart, så tror jag inte att det ser alltför knas ut ändå. Svart är en neutral färg som går till det mesta.
Det hade nog varit värre om du hade haft allt i tex. svart och enbart västen i blått.
Typ något av detta:




Josefine om Vad händer imorgon?:
vad är det för tröja? supersnygg! vart har du köpt den? :)
Svar: Den är köpt på Horze i Lomma :) Tack!
Superskön är den och bra material.


Hanna om Dagens resultat :) På första hindret red j...:
snälls kan du skriva om hur du fotar på tävlingar utomhus med olika ljus (sol, mulet osv) vad har du för slutartid ISo osv (:
Svar: Jag har liksom inga bestämda inställningar, att "när det är sol så ska jag ha så mycket iso och när det är regn såhär mycket".
Utan jag ställer in på något som jag tror fungerar och provfotograferar lite. Om det inte blir bra, så ändrar jag intställningarna så det blir bra ;)
Sen så kan man oftast inte ha samma inställningar under en och samma ritt/dag/tävling. Det kan vara tex. skugga vid ett hinder, motljus vid ett annat. Då får man vara snabb och ändra under tiden.
Färgen på hästen påverkar också, det är helt annorluna att fota en vit häst än en mörk.

Jag vill ha så lågt ISO som möjligt, så stor bländare som möjligt och så kort slutartid som möjligt. -Utan att det blir dålig kvalitet på bilderna. (suddigt, mörkt mm)
Mitt objektiv har ingen fast bländare, tyvärr, så det kan bli lite halvkassa bilder..

Denna bilden är fotad när det var riktigt tråkigt, dimmigt, regnigt och mörkt väder. (oredigerad)
Iso 1600, bländartal 5,0 och slutartid 1/1250s


Soligt och fint väder. (oredigerad)
Iso 100, bländartal 4,0 och slutartid 1/800s



Anonym om Soccans och min lilla resa Del 1:
Vad hände med den ponnyn som inte gick igenom ? Snälla svara om du vet ;)

Bra inlägg :)
Svar: Dagen efter vi hade ringt och sagt att vi ville avboka den andra besiktningen så lades hon ut på annons. (ägaren ville inte göra något åt att hästen var halt, hon hade ingen försäkring) Denna gången som läromästare, inte tävlingsponny som när jag skulle köpt henne och för 30 000kr billigare.
Hon köptes då av en tjej i Vetlanda. Dom gjorde gårdsbesiktning av säljarens veterinär, som såklart fick ponnyn att gå igenom utan anmärkning. (trots att hon hade reaktion på böjprov på klinik ca två veckor tidigare)

När vi skulle besiktga ponnyn så ville ägaren absolut ha gårdsbesiktning med sin veterinär. Hon sa att "om vi gör det går hon igenom utan anmärkning". Samma sak sa hon efter besiktningen när hon inte hade gått igenom, "men vi kan göra en ny besiktning för min veterinär, så går hon igenom u.a". Hon ville få sålt ponnyn till varje pris bara.
Det kändes inte särsklit seriöst.



Kommentarer
Postat av: Inez

Vad menas med ISO, slutartid och bländare? Hur ändrar man det?

2011-05-22 @ 22:55:35
URL: http://ponnypuckon.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Vilken sjuk försäljare.. Jag undrar verkligen hur vissa kan kalla sig för djurvänner..

2011-05-23 @ 06:55:51
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.com
Postat av: Amanda

Okej, tack!!

Min häst har svart sadel, träns och benskydd.

Jag brukar också ha svarta handskar och spö!



Gillar din blogg jättemycket :D

2011-05-23 @ 15:06:55
Postat av: Anna

2011-05-23 @ 16:50:15
URL: http://sandwalls.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är inte möjligt att ponnyn va en tyst ridponny? Kommer från vetlanda och ponnyn är sjukt lik en i klubben ^^

2011-05-23 @ 16:51:13
URL: http://sandwalls.blogg.se/
Postat av: Maya - Ponnydressyryttare

I den klubben vars ridhus du rider i är jag medlem samt tävlar för, världens finaste ridhus!

2011-05-23 @ 19:51:55
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Julia

Nej det är en korsningsponny... new forest/fullblod ;)

2011-05-23 @ 22:06:21
Postat av: Julia

Nej det är en korsningsponny... new forest/fullblod ;)

2011-05-23 @ 22:09:43
Postat av: Anonym

Har du kontakt med den ponnys nya ägare ? :)

2011-05-24 @ 21:23:32
Postat av: emma

de e ju mariah o poncho hihi :)skäcken alltså :)

2011-05-26 @ 17:25:46
URL: http://emmaedgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0