Svar på Frågestund del 1

Lägger inte ut alla frågor/svar på en gång, då skulle ni inte orka läsa x)

Har du några färgade stigbyglar? isf vilket märke?
Ja, jag har ett par gröna. Det är inget särskilt märke på dom tror jag, de är köpta på Hööks och jag har färgat dom själv.

Vilket märke är det på dina gröna boots? vart har du köpt dom? :)
Märket heter Professional´s Choice. Just de gröna är köpta på GBG HS, mina rosa och bruna är köpta på Annas hästhop utanför kalmar.


1. Hur mycket tid lägger du på hästen?
2. Om du fick chansen att köpa en jätte fin HÄST skulle du då sälja Soccan eller hade du behållt henne eller hade du haft båda? En att rida och en att rida och tävla när du har fyllt 18?
3. Hur lång tid tar det att komma till stallet?
4. På den ridskolan Soccan står på, får man rida självständigt där? Eller asså. Jag såg en bild i october/november någonting och då stod det att ni tog ut några hästar och red ut. Det var lektionshästar asså. 
5. Hur hittade du Soccan och vem köpte henne?
Din blogg är hur bra som helst! <3

1. Nästan all min tid.. haha. Nej men ett antal timmar varje dag. Det är hon som är det viktiga.
2. Nej, jag hade inte köpt den hästen, även om den hade varit fin. Inte nu i alla fall. Jag gillar att rida ponny och hade bara haft Soccan. Om det hade varit en ponny så hade jag köpt den och behållt båda.
3.Det tar i snitt 4 minuter med cykel. Nu på sommaren går det lite snabbare, på vintern långsammare.
4. Jag hittar inte den bilden som du menar..  Men ja och nej. Vi får rida själva ibland, det beror på om hästarna går mycket lektioner och så. Det finns vissa tider i veckan som är utsatta också till självständig ridning. Men på loven så brukar hästarna vara mer ”tillgängliga” :)
5. Jag tittade på annonser på hästnet och där var hon J Det är pappa som står som ägare i papperna.
Tack så mycket :D


Vart har du köpt dina saker ifrån kingsland ?
Om det är ifrån en hemsida, kan du isf länka ? (:
Jag har bara en sak från Kingsland och det är ett schabrak. Det köpte jag av en kompis, som hade köpt det på GBGHS.


Vad tyckte du om stall ninnisvensson?
Var det roligt ? (:
Vad gjorde ni ? :D
Det var hur bra och mysigt som helst! Riktigt roligt och jag längtar redan tillbaka :)
Du kan läsa om ridpassen och sådant HÄR.


Antar att du som dom flesta av oss som håller på med hästar har en fantasi/drömhäst, kan du inte berätta lite om den då?(utseende, temperament osv..)
Hade vatt kulJ om du har någon då vill säga
Det ska vara en D-ponny, 146cm hög. Nätt i typen, men med mycket nacke. Det ska vara ett sto, 11 år gammal. Kunna tagga till på tävling och vid ridning men vara som en hund på marken. Den får gärna ha lite lagom med humör, kunna pressas utan att bli sur och samtidigt ha temprament. Galoppen ska vara lite som en studsboll x) ”upp och ner”. Alla gångarter ska vara mycket reglerbara.  Snabb i benen vid hoppning, lugn i dressyren. Det får gärna vara en skimmel. Men ingen gråblek skimmel eller en helvit.. Utan det ska vara en med mycket mörkt, svart på benen och mycket kontraster i färgen, absolut inte åt det brungrå hållet. Annars får det gärna vara en varmt, jämnt mörkbrun ponny med ett tydligt halvstort tecken på huvudet och vitt på benen.
Jag har inte hittat den i verkligheten ännu, men det dyker nog upp en någongång ;)



Vem är din förebild inom hässporten? :)
Jag har ingen ”idol” eller vad man ska säga. Men jag gillar folk som rider prydligt och snyggt, bryr sig om hästen, inte skryter och är allmänt glada och trevliga.


Hej! Jag ville bara säga hej, jag rider också på kbf i vanliga fall :) Är det kbfs ridläger du är på? Något nytt i hästväg på kbf eller är de alla på sommarbete? 
Kram Miriam
Okej, så roligt (: Nej, jag har varit på Öland. Det har inte kommit några nya hästar den senaste tiden som har stannat. Lektionshästarna åker på bete nu innan helgen.


Läser du min blogg? ;P  (caroline vakander)
Nej det har jag inte gjort. Jag läser mest de ”stora” bloggarna (om jag läser någon blogg) och de jag känner IRL :)


Hur mycket kostade Soccan?:)
Vill inte säga exakta summan här på bloggen, men kan säga att hon kostade mellan 50 000och 100 000. Sen får ni gissa själva.


Jag började nydligen läsa din helt grymma blogg och jag undrar, vad har du för hästar och vad har du för kamera? (A)
Tack så mycket :D
Jag har en egen D-ponny, Soccan som är 12 år. Hon är importerad från Holland, har gått LA hoppning där (för länge sen) och har haft några föl efter det. Jag köpte henne för ett år sen och har tävlat mest i hoppning på henne. Hon är i alla fall helt underbar ;) 
Sen så har jag ridit lite andra ponnyer med, från ridskolan och kompisar.

Jag har en Canon EOS 400D, + ett teleobjektiv 70-300.



Vart var du på ridläger? och kan du berätta lite om det.
Vad tränar du för tränare och vad gör ni för övningar m.m? :)
och hoppar ni mycke högt på era träningar eller bara komunikationen? :)
och var har du köpt din sprayfärg du sprayar dina stigbyglar & stövlar? 
behövde du ngn speciell läder sprayfärg t stövlarna? :)
-Jag var på Öland, stall Ninni Svensson. Det var hur bra som helst och du kan läsa om lägret HÄR.
-Jag tränar för Mats Torstensson, som är riktigt riktigt bra och rolig att rida för. Det är väldigt blandat vilka övningar vi rider. Men alla kräver full koncentration av båda ryttare och häst. De är riktigt jobbiga och det ger alltid något att rida dom. Ibland hoppar vi högre, ibland lägre, beroende på vilka övningar vi rider. Sen så är det inte så att bara för att man hoppar högt så betyder inte det att man inte tränar kommunikationen. Den ska funka på alla höjder, överallt.
-Färgen är köpt i en vanlig bygghandel.
-Nej, jag körde på vanlig sprayfärg, men resultatet blir ju därefter.


Vart har du köpt ditt HL schabrak någonstans? :)
Som många av mina andra ”märkesschabrak” har jag köpt det begagnat.


Vad använde du för färg på dina guldiga stövlar? :)
Vanlig sprayfärg.


Vad är det för gröna stigbyglar du har? har du köpt dom på hööks eller vart har du köpt dom? :)
De är köpta på hööks och sen sprayade. Du hittar stigbyglarna HÄR.


Tråkigt, älskar din blogg men men ;)
En fråga eller två, vad är det för märke/heter dina stövlar med brunt där uppe och vart har du köpt dem? :)
Vad är det som är tråkigt? x)
Det är ett par Alex´s boots. Hur bra som helst (y). De är köpta på GBG HS.


Har du några mer djur än hästar ?
Vart köper du dina scapa-schabrak ? =)
Jag har en grå vanlig bonnkatt som heter Lina.
De scapaschabraken som är av den gamla modellen är köpta begagnade. Det i den nya modellen är köpt på GBG HS, Svensk Ridsport.


(Du är väl 94:a? XD)
Vilket gymnasium ska du gå på? :D
Nej, jag är 93a ;) Fast det är många som tror att jag är yngre..
Jag går på Lars Kagg i kalmar, Mediaprogrammet.


Vad är det för läger?
Hur gick det?
Kan du skriva liet om dig sj?

- Det ligger på Öland, stall ninni svensson. Vi var åtta stycken, alla hade egen ponny med sig utom två. Det var mer som en kurs liksom än ett läger.. eller alltså x) vi hade inga direkta ”ledare” (förutom ridningen då såklart), utan vi skötte oss själva. Hästarna skötte vi också helt själva med fodringar, mockning, insläpp osv. Maten fixade vi också nästan själva, Ninni sa vad vi skulle göra och äta, satte fram det hon hade fixat hemma och så fixade vi resten. (mycket fixa blev det visst) x)
Vissa ridpass bestämde vi tillsammans med Ninni vilka tider vi skulle rida och ibland om vi ville hoppa eller rida dressyr. Så vi fick vara med och bestämma ganska mycket :)
Det var verkligen hur bra som helst! Slår Åby och såna större ställen med hästlängder!

- Soccan tyckte om stället massor, så eftersom hon var positiv nästan hela tiden, gick ridningen bra.

- Jag heter Sara Carlsson, är född 1993 och bor i kalmar. Nu till sommaren har jag ridit i åtta år, (tiden går fort när man har roligt). Alla år på samma ridskola. Och för ett år sen köpte jag Soccan. Jag är inte så stor,  ungefär 160 lång och väger drygt 40kg.. Och det är bra för det innebär att jag kan sitta på lite mindre ponnyer också ;) Jag går mediaprogrammet på Lars Kaggskolan, mest för att jag gillar att fota och för att jag inte tänker plugga livet ur mig när jag ändå inte vet vad jag vill jobba med. Jag har lite svårt för att börja prata med folk som jag inte känner, utanför ”hästvärlden”. Men i stallet kan jag nästan bli lite för säker typ (ibland bara) x) Men ah.. Jag är väldigt noga och har vissa grundkrav som jag ställer på hästarna när jag rider och är på marken. Jag gillar småpyssel (som många kanske tycker är onödigt), men det är de små detaljerna som gör det.


Vem ser du upp till i hoppning/dressyr? :)
Jag har inga särskilda ”idoler” som jag ser upp till och så.. Men såna som kan häst och tänker som jag tycker att man ska tänka. Inte sliter och drar i hästen, rider noga, mjukt och rytmiskt och är allmänt bra bara :) Det behöver inte vara någon jättekänd elitryttare, utan vem som helst som uppfyller de kritierierna.


Vad är det högsta du hoppat? :)
A-ponny 70cm.
B-ponny 95cm.
C-ponny 60cm (tror jag)
D-ponny 1,20m.
Storhäst 1,05m.


Kan inte du skriva ett litet inlägg om dig och dina hästar och vad du gör när du inte är i stallet och så? :D vad har du för märke på din sadel och så :) kan du lägga ut lite mer outfits för din blogg e skit kul o läsa :D
Om mig och Soccan kan du läsa i svaren ovanför :) Men det kommer nog ett mer ingående inlägg om mig och henne någongång.
Min sadel är en United, inte särskilt känt märke, inte särskilt dyr, men skön och snygg. (fast den passar inte mig riktigt, så vi letar efter en annan)
Massa outfits kommer! Jag lovar  ;) har varit dålig på det nu sista tiden, men det kommer.

Tack så mycket! :D


Hur gjorde du din bloggräknare? :)
Jag gick in på designadinblogg.se, letade runt där och hittade sunset.se som har statistikräknare. Det är bara att bli medlem och följa instruktionerna där.


Hur gammal är du?

Hur gör du dina pannband? Kan inte du lägga upp steg för steg bilder? eller ännu bättre en film åp hur du gör? Hur gör du rosetterna?

E du oskuld?

Måste du betala alla dina hästsaker själv?

HUr många år har du ridit?

Jag är född 1993, så 17år i år.
Det finns beskrivningar lite överallt, bara sök på google så hittar du nog. Jag kommer inte att lägga ut någon beskrivning. Jag lärde mig själv utan att någon visade, så det r inte så komplicerat att lista ut själv.
Ja.
De ”onödiga” sakerna som fler schabrak, fler pannband, fler benskydd osv, betalar jag själv. Men de nödvändiga sakerna som täcken, sadel och ah sådant som man måste ha betalar mamma och pappa.

Jag har ridit sen jag fyllde 10år, så 8 år nu till sommaren.


1. varfor red du saras hast?             
2. hur manga timmar per dag tillbringar du med soccan?
(utlandskt tangent bord :$)
jatte fin blogg :)

1. Jag vet inte riktigt vem du menar, eftersom jag inte känner någon som heter Sara och har en häst mer än mig själv.. men jag antar att du menar Sofias häst ;) Phoenix. Hon frågade om jag ville och sen blev det så bara :) Soccan stod ju bara så jag var ”hästlös” och letade efter någon som jag kunde rida. Och då passade det bra med Pixen.

2. Det beror på hur länge jag rider, vad det är för dag osv.. Det skiftar väldigt mycket. Eftersom det ingår all skötsel som mockning, fodring och insläpp, tar inte det någon tid för mig. Men försöker vara i stallet så mycket som möjligt och verkligen rykta och pyssla massor med Soccan<3
Tack (:


Kommentarer
Postat av: Nora Christiansson

lite sen med min fråga, men hoppas det kommer med i viket fall :')



vilka av de lite "mindre" hästbloggarna läser du?? :)

2010-07-05 @ 23:19:14
URL: http://norachristiansson.blogg.se/
Postat av: sara

bra blogg :D

2010-07-06 @ 01:24:07
URL: http://riider.blogg.se/
Postat av: Rebecca Lejon

Dina färgade stigbyglar du färgat själv, är det plaststigbyglar? Om det är det, tycker du dem är bra? Och håller färgen på stigbyglarna bra eller slits det bort, måste du färga om dem ibland? ((:

Och såå en fråga till dina Alex Boot's finns dem att köpa nån annanstans än GBG HS ? Jag ska till Falsterbo HorseShow imorgon och dem ska jag bara ha för dem är såå snygga och sköna, min kompis har dem. :P



Tack för en suuuuuperbra blogg! ;D

Och tack så mkt om du svarar. ^^

2010-07-06 @ 15:51:21
Postat av: Anonym

Alex´s boots stövlarna e ju stövlar för killar :p har aldrig sätt en tjej med sånna ;)

2010-07-09 @ 16:15:48
Postat av: Hanna

Hej! Kan du snälla snälla snälla säga hur du färgade dina gröna stigbyglar?! Tusen tack! Om inte skriva i bloggen, mejla gärna ett svar till mig!

2011-05-19 @ 18:56:10
Postat av: Camilla

Googlade på rosa stigbyglar och kom av någon anledning in på din blogg för att du hade gröna och färgat dom själva, billigt knep måste jag säga !! :)

Jag har samma stigbyglar från Hööks, hur har du färgat dina ? Svara gärna i min blogg, skulle verkligen vilja testa ! :)

2012-03-14 @ 22:16:47
URL: http://forsbergcamilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0