Stretchingfilmen

Detta är den stretchingen som jag brukar göra, sen finns det ju en miljon fler övningar ;)

1. Frambenet uppåt, framåt. (soccan brukar fuska genom att vända bort huvudet, men det ska vara rakt fram)
2. Frambenet uppåt, framåt och lite åt sidan

(tar av svanskappan så det inte spänner obehagligt kring svansen)
3. Bakbenet framåt
4. Ställer mig vid bogen, tar huvudet och halsen runt mig och håller stadigt 
5. Står framför och trycker försiktigt på huvudet för att strecha nacken (här får man absolut inte ta i mycket och hästen får avgöra när det är stopp)

*punkt 1-4 igen, på andra sidan*

6. Tar tag i svansen några sekunder, släpper och tar tag igen för att strecha ryggen.
(om jag står inne i stallet brukar jag hitta två punkter på rumpan som jag trycker på istället så att hon sträcker ut ryggen)

Enjoy

Kommentarer
Postat av: majja

Älskar när du säger till din pappa att han står i vägen x)

2011-02-11 @ 22:27:46
URL: http://hestochponni.blogg.se/
Postat av: Nadja

Gör du så efter varje gång du ridit, eller gör du det varje dag, oavsett om du har ridit eller inte? :)

2011-02-12 @ 08:24:24
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

"oavsett om du har ridit eller inte?" Man får aldrig stretcha kalla muskler! Och Sara, tänkt bara på att när du gör övning 1 så måste knäet vara rakt. Ser ut som hon har det böjt på filmen. För då måste du sänka benet lite. =)

2011-02-12 @ 12:38:00
Postat av: Anonym

Hahahaha! "Du står ivägen.." -"Jaha!"

2011-02-12 @ 15:58:45
Postat av: stella

kom ihåg att hålla i lederna också, dvs knäleden och hasen när du strecthar benet :)

2011-02-12 @ 17:25:04
URL: http://www.dufina.se
Postat av: LINA

jag har lärt mig av flera att man ska stretcha framåt nedåt. du tar upp frambenen väldigt högt, hur/vad stretchar du då? vid stretch av hals brukar jag anv. godis, men är lite rädd för just den rörelsen. är bara intresserad, inte negativ :)

2011-02-12 @ 20:48:53
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0