Svar på kommentarer

Paulina om Nybro nästa:
hej jag undrar varför man har en sadelpadd? är det för att hästen får ont i ryggen av sadeln eller är det bara för att det ser fint ut? :)
Super fin blogg! :D <3

Sadelpadd har man för att sadeln ska ligga bättre, tex. korrigera om sadeln behöver upp bak, fram osv. För att tryckavlasta, fördela trycket, stötdämpa, fylla ut tomrum osv. Finns hur många olika paddar som helst, så det beror aldeles på vilken padd man har, vad den är till för. Man får kolla regelbundet hur sadeln ligger på hästen och om man då kaske måste byta pad/ta bort den eller köpa en ny.
Sen finns det ju såklart de som har de bara för att det ser snyggt ut, men jag hoppas att de har kollat så sadeln ligger bra med den.


Linnea om Tävlingsdagen i Nybro:
Superfina bilder och såg på filmerna ovanför och kan bara applådera :)
Men vad hände med dem fina knopparna? ^^

Tack så jättemycket!
Jo.. på morgonen så hade Soccan rullat i boxen och sovit, så de flesta knopparna hade gått upp och hon var aldeles spånig. Jag tyckte det var viktigare att hon var ren än att göra om knopparna. Så jag bara snodde ihop flätorna lite snabbt till vanliga knoppar istället.


Marina om Tävlingsdagen i Nybro:
Grattis till vinsten!! =)
Jättefina bilder! själv har ja precis skaffat systemkamera, en sony, men får inte sånna fina bilder som du spec inte såfort de blir mörkt, några tips???
Föresten du tävlar för KBF va?

Tack tack!
Först och främst: Fota inte med kamerans Automatprogram. Kör på manuellt istället. Om det är mörkt, ändra till så stor bländare som möjligt 3.2, 4.0 eller vad nu din kamera tillåter (lågt tal, stor bländare = mer ljus in i kameran) 
ISO är bra att ha högt, då blir bilden ljusare men ju högre iso, desto grynigare bilder. 800 Brukar fungera ganska bra.
Slutartiden får man exprimentera sig fram med, beroende på de andra inställningarna. Ju högre slutartid du har desto skarpare blir bilden, men samtidigt mörkare.
Vitbalansen kan du ändra så att bilderna inte blir gula eller blåtonade beroende på vilket ljus det är. (tex. glödlampa, lysrör osv.)

Och jajamensan! Jag rider och tävlar för KBF :)

Denna bilden tog jag med manuell fokus och inställningarna:
Bländare 4,5. Slutartid 1/160s. ISO 800. Vitbalans, lysrör.



Linnéa, Angelica, Tove Florén, Alice om Hur jag färgade mina stövlar:
-Väldigt nice, använder du de fortfarande? :)
-va coola dom var! :) sitter färgen kvar bra eller lossnar den?
-Torkar inte färgen ut stövlarna? Går det putsa dem som vanligt efteråt?
-Fast igentligen bör man nog lägga vit grund :)

Jag använder stövlarna någon gång ibland på tävling bara.
Det var mest som en kul grej, så jag gjorde inte färgningen jätteseriös. ;)
Precis som Alice säger, om man ska vara noggrann så ska man grunda innan man sprayar.
Och iochmed det så sitter inte färgen helt hundra superstarkt. (den har lossnat lite i vecken som ni kan se på bilden) Men eftersom jag ändå bara använder dom typ en gång per halvår(?) som det har blivit nu, behöver jag varken smörja eller måla om dom.
Det duger gott för mig!



Kommentarer
Postat av: julia & sara

fin blogg :)

2011-02-02 @ 15:51:40
URL: http://tworiiders.blogg.se/
Postat av: agnes

på dom guldiga stövlarna, dom hade väl snören som "hängde ut" när du köpte dom? kan man stoppa in dom så att dom inte gör det? ;) haha :P

2011-02-02 @ 15:56:07
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

riktigt smart med stövlarna :D

2011-02-02 @ 16:22:58
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Jessika

Hah coola! :D

2011-02-02 @ 18:16:12
URL: http://www.enryttare.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Alltid kul när man får svar på frågor, vissa kan vara så sega ibland :) Tackar får man väll säga!

2011-02-02 @ 22:30:44
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0