Förstöra stövlarna?

När jag skrev att jag hade läderbalsam till ridstövlarna så fick jag kommentarer om att man INTE ska ha det :o
För att de blir förstörda då.. När jag undrade hur de blev förstörda så fick jag att: de blir mjuka till svar..

Men jag har alltid haft fett på alla mina stövlar och de är inte förstörda?
Att de är mjuka ser jag inte som att de är förstörda. Har hellre mjuka stövlar än stela (y)

Blev lite fundersam och vill ju inte att stövlarna blir fula.. Så kan någon som vet hur stövlarna blir förstörda säga det?
Vill vara på den säkra sidan :)

Tack för att ni varnar mig innan jag ev. gör något dumt ;)





Kommentarer
Postat av: alice

Man SKA fetta in dom iaf en gång i veckan annars finns det risk att lädret spricker. Har iaf jag lärt mig xd

2011-03-02 @ 22:39:19
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Camilla

När jag köpte mina läderstövlar så sa dom till mig att jag skulle tvätta av dom med lädertvål och efter det skulle jag smörja dom med vanlig skokräm.

Det som var att jag inte fick smörja med läderbalsam är att stövlarna tappar sin stabilitet som stöveln har.

Så köp vanlig skokräm och smörj dom med, då håller dom längre.

Sen kan man alltid smörja nån gång ibland med vanlig läderbalsam men lädret och stabiliteten håller längre om man smörjer med vanlig skokräm.

Jag har haft mina läderstövlar i ett halvår å då bara smörjt med skokräm och nu är dom jättesköna och rida i. /Camilla

2011-03-02 @ 22:51:44
URL: http://gesalastall.blogg.se/
Postat av: alice

SV: HAHAHHA Börjes stövlar i våra hjärtan! <3

2011-03-02 @ 22:58:11
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Frida

Skokräm ska man ha :D

Lädret i stövlarna är inte behandlat på samma sätt som lädret i sadlar etc så därfor ska man inte använda samma smörjmedel. Jag brukar gnugga in hela stöveln med skokräm och sen torka av överflödig skokräm med en trasa. Sen är det bara att ta en nylonstrumpa och gnida in lite. Sjukt blankt blir det och stövlarna håller mycket längre :)

2011-03-02 @ 23:06:13
Postat av: Agnes

Vart har du köpt din kavaj :)

2011-03-02 @ 23:25:13
URL: http://aagneshansson.blogg.se/
Postat av: Jennie

Vad jag hört ska man ha riktigt skofett + skokräm, fick det som rekomendation av både affären jag köpte mina stövlar på och även flera andra som sagt det till mig. :) Som hon över här skrev, avsluta med nylonstrumpa, det blir jätteblankt och fint!



Som en här över skrev att stövlen tappar stabilitet med läderbalsam har jag också hört, dessutom tappar stöveln sin glans. Jag förderar i alla fall skofett och skokräm. :)

2011-03-02 @ 23:31:33
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: jossan

jag har aldrig hört något sånt, det är bara bra att hålla dem vattenavstötande som fettet gör dem :)

2011-03-03 @ 00:47:06
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Galet snygga stövlar!



Jag "putsar" mina med vatten och lite sadeltvål, fast jag har ju bara en massa tretorn ;D

2011-03-03 @ 00:59:40
Postat av: Jakob Ahlquist

Lädret blir uttorkat av fett, det är därför man inte ska ha det.

Helst ska man använda en fuktig svamp och sen skoputs så håller lädret bättre och blir mjukt :)

2011-03-03 @ 07:01:52
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: linnéa

Jag har ett par mountain horse supreme high rider och när jag köpte dom sa hon i affären att jag skulle använda sko kräm för on man använde fett så töjer dom ut sig och lädret blir "sladdrigt" dvs. alldeles för mjukt. Så sa hon i affären iaf. Kram! :)

2011-03-03 @ 08:57:46
Postat av: Linda

Tror det är för att fettet "fyller igen" porerna eller vad man ska säga, så dem blir svåra att få rena och glansiga, plus att de blir sladdriga.

Jag visste inte det här när jag fick mina nya fleratusenkronorsstövlar så jag smorde in dom jättemycket, och nu är dom inte alls fina.. :(

2011-03-03 @ 10:11:53
URL: http://ljacobsson.blogg.se/
Postat av: warnmark -presspass på GHS 2010-2011 -Vinn benlindor från JW

Sv; Alltså de blir "sladdriga" typ, mjuka var lite fel ord men skyller på att jag var stressad när jag skrev det ;)

2011-03-03 @ 10:49:31
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Läder är ju naturmaterial och ska tas om hand, man måste fetta in annars blir de förstörda på så sett att stövlarna kommer spricka! Det är ingen fara att smörja in stövlarna :)

2011-03-03 @ 10:52:48
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Emelie

Man kan ta en fuktig trasa eller svamp och torka av stövlarna om de är leriga. Men för att få hållbarhet bör du kleta in dem i skokräm! :)

2011-03-03 @ 11:11:57
URL: http://cabalos.blogg.se/
Postat av: Belle

Det stämmer.

Sadeltvål innehåller oftast något som återfuktar lädret, och lädret på ridstövlar jämfört med sadlar etc. är inte behandlade på samma sätt. Stövlarnas skinn är otroligt mycket mer känsligt för att bli felbehandlade.

Därför ska du absolut inte använda produkter som är gjorda för att användas till sadel, träns m.m. eftersom stövelskaften mjukas upp, det kan bli fula veck, ytan kan bli flammig osv.



Bra stövelskötsel: Torka av stövlarna med en fuktig trasa efter att du använt dem för att få bort den värsta smutsen. Ca en gång i veckan (ibland mer sällan/oftare beroende på hur mycket man använder stövlarna) putsar man dem med skokräm, t ex "Kiwi"s produkter/Boston/eller annan kvalitéskoputs tillverkat för just läderridstövlar som Petrie.

Vill du göra en mer grovrengöring - använd alltd något UTAN fett, till exempel Effax Lädercombi, det är bra för stövlar (eftersom den inte innehåller fett = som kraftigt försämrar stövlarna).



Dragkedjan kan man spruta dragkedjespray eller pälsglans på. Är den smutsig kan du använda en mjuk tandborste för att få bort all smuts.



Man ska alltså absolut inte använda lädertvål/läderfett/läderbalsam/läderolja etc. eftersom de produkterna är gjorda för just vår hästutrustning.

Det syns inte på stövlarna på en gång, som du säger, men lädret kommer att börja krackelera efter några månader och/eller suga in fettet och "ruttna" innifrån, samt bilda en yta som gör att man aldrig får bort all smuts.

Det är stor skillnad på stövlar som tillverkas idag jämfört med bara ett par år sedan, och stövlarna kommer ha en otroligt mycket bättre livslängd om man behandlar dem noggrannt med rengöring, stövelsträckare och i god förvaring.

I den mån man kan ska man också försöka att gå så lite med dem i stallet som möjligt, gärna byta till skor när man ridit klart, eftersom stövlarna inte tål att te x mocka i (ammoniak tränger sig in i stövelns läder, sömmar och veck) vilket sliter väldigt mycket.



Sköter du dina stövlar på detta vis kommer de hålla väldigt länge och fortfarande se ut som nya efter ett par år. Man kan läsa mycket om stövelskötsel på bl a Bukefalos, där kan man få många tips!



Däremot stövlar med kalvskinn (bl a Pioneer) som är gjorda idag är det en helt annan skötsel på. De kan behandlas på samma sätt som sadlar eftersom samma typ av skinn finns på en del sadla, och de är redan mjuka i skaften från tillverkning. Men dina De Niro ser det ut att vara som de flesta - dvs läderskaft som inte ska bli mjuka -som förutom att lädret försämras kommer mista en stor del av funktionen att stödet de ger din vad i sadeln :)

2011-03-03 @ 12:06:36
Postat av: Anna

I senaste Ridsport finns det en mycket bra artikel om stövelvård!

2011-03-03 @ 12:10:45
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Har också hört det, och fick rekommenderat att köpa vanligt skoputsmedel till mina Mountain Horse och det är stor skillnad med det än när jag som innan använde läderbalsam. De blir mycket finare också! :) http://sallberglina.blogg.se/2011/january/stovelvard.html

2011-03-03 @ 12:20:35
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson

Jag har ingen aning om huruvida de förstör om de blir mjukare men jag har iaf skofett som de står att de ska mjuka upp? :P



Men ett tips (som inte hör till lädret) är att smörja kedjan med silikonspray. Då kommer den att hålla längre! :)

2011-03-03 @ 12:29:02
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Louise

till mina läderstövar fick jag rådet att endats använda skokräm :)

2011-03-03 @ 12:38:38
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Anonym

om man smörjer och mjukar upp dem på insidan kommer det lättare att lossna färg därifrån men förutom det tror jag inte det gör nåt att dom e mjuka ^^ sen finns det ju typ tusen olika filosofier runt det här med att smörja och hur man ska ta hand om läder så egentligen finns det nog inget rätt eller fel eller vad man ska säga eller? :)

2011-03-03 @ 13:34:27
Postat av: Klara Gefvert

läste senast i ridsport att stövlar inte får smörjas med fett. det sugs upp i lädrets "porer" och stannar där så all annan behandling inte kan verka. De håller mkt längre om du använder riktig skokräm (:

2011-03-03 @ 14:20:04
URL: http://klaru.blogg.se/
Postat av: Amanda

Man ska inte använda lädertvål (såndär som man blöter med vatten, så de skummar. som man ofta har på sadel och träns) då sväller lädret och det kan bli bubblor i det om man glömmer att torka bort löddret på något ställe.

2011-03-03 @ 14:53:34
Postat av: Fanny

Man ska ha skokräm eller skofett eftersom det är gjort för att användas till skor. Det är stöterbort smuts bättre än läderfett och behåller stövlarnas stabilitet. Använder man länderfett blir stövlarna för mjuka vilket gör att de går sönder. Jag rekommenderar att ta en blöt trasa för att få bort smutsen, sadeltvål i värsta fall men de torkar ut lädret i längden. Sen att använda minkfett som finns att köpa i sko affärer.

2011-03-03 @ 15:12:57
URL: http://entandemcykel.blogg.se/
Postat av: Tove Söderström =)

Men vah? Jag smörjer jämt mina stövlar typ! Sen om de är stela då kan de ju spricka, det är i alla fall vad jag har hört. Men mjukar är ju 100000gånger skönare! =D

2011-03-03 @ 15:47:13
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv; Det täpper igen porerna i lädret så det inte kan "andas" och gör det även svårt att rengöra dem. Som sagt är det bäst att skölja av med ljummet vatten och en trasa när de är skitiga och smöra dem med skokräm och putsa upp dem lite då och då. Sök på bukefalos där finns massor!

2011-03-03 @ 15:56:21
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: julia

använde skokräm EN gång, och jag säger ALDRIG mer! gnisslade som javetintevad mot sadeln och har fått höra liknande historier av andra som gjort samma misstag... jag brukar göra rent mina med vatten+sadeltvål och sen använda läderolja, funkar super! olja tkr jag är mkt bättre för det suger lädret åt sig, istället för fett som bara ligger kvar på stöveln som ett lager :/ men akta dig för att smörja/fetta in i sömmarna, då spricker de lättare!

2011-03-03 @ 22:18:08
Postat av: Linn

Man ska inte använda fett, läder i stövlar är behandlat på något speciellt sätt och om man fettar in blir de för mjuka och kommer sjunka ihop runt vristen. Fult, obekvämt och de blir för korta i skaftet. Det bästa är skokräm, inte på insidan som ligger mot sadeln bara, då gnisslar det. :)

2011-03-04 @ 22:29:42
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Cassandra

Jag har alltid smörjt in mina läderskor och läderstövlar i läderbalsam :) Dock inte med ett jättetjockt lager, men de måste ju ändå ha lite fett för att inte spricka :) Hon kanske menar att lädret blir så mjukt, så de inte blir bra stöd och att de sjunker ihop. Men jag stätter i som en sak i mina stövlar, så de sträcks ut och inte blir hopsjunkna. Mina läderstövlar ger jättebra stöd och har hållt sig jättefin, trots att jag smörjer med läderbalsam ;)

2011-03-05 @ 16:01:10
URL: http://hoppnisssarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man ska använda skokräm, ej läderbalsam eller tvål. Såg att någon skrev att detta inte gäller för t.ex pioneer, men det gör det. Även dom tar stryk utav behandling med produkter för sadel/träns, de blir som en disktrasa efter ett tag, vilket det finns många bevis på om man tittar sig omkring på t.ex tävlingar...

2011-03-05 @ 16:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0