Del 2

Här är del två på Soccans och min historia tillsammans
(läs del 1 HÄR)


Efter tre veckor i sommarstallet, flyttade vi hem henne till Kalmar och KBF.
På helgen var det dags för vår första tävling, en lokal ponnyhoppning, LD och LC.
Det gick som tåget. Vi nollade LDn som var en clearround och fick en vit rosett. I LCn så var vi dubbelnolla och kom på en andraplats! Bättre början kunde vi ju inte få ^^ (sen kan jag ju inte påstå att jag red henne sådär superbra, haha)

Film från Clearrounden, LD


Hösten rullade på utan några större motgångar. Vi fick med oss rosett och plakett från alla tävlingar utom en :)
Vi var med i klubbens allsvenskanlag i div 2, var felfria i alla starter, fast laget kom aldrig till omhoppning, så det var lite synd.. Eftersom jag skulle vara med i laget så blev det inte att vi började hoppa LB förrän i oktober. (annars hade vi gjort det tidigare)
Men i alla fall, allt var frid och fröjd och Soccan tutade på ^^
(dock var hon fortfarande ganska omusklad)

Blandade bilder och filmer från några tävlingar






Sen i slutet av hösten kom vi in i en ”dipp”, trodde vi. (det kan ju inte gå bra hela tiden) Hon började i alla fall backa av och stanna ibland på hinder. Galoppen var inte riktigt den samma och hon hade inte alltid samma bjudning som vanligt. Men det kunde skifta från dag till dag.
Det som gjorde att jag förstod att något var fel, var någon vecka efter att hon började krångla: Vi åkte på tävling och i första klassen så kändes hon som vanligt, pigg framåt och glad. Fick ett stopp i omhoppningen för att jag tänkte på annat bara.
Men i andra klassen så vägrade hon att hoppa på framhoppningen. Det kvittade vad jag än styrde på, även det lilla ville hon knappt hoppa. Men jag gick in på banan iallafall, för att det alltid brukar gå sämre på framhoppningen och hon vaknar alltid på banan. Styrde upp på ettan, hon stannar, styr på en gång till, fast med en klump i magen, hon stannar. Då utgick jag för att jag visste att något var fel..
Min ponny stannar inte utan anledning.

Film från första klassen på tävlingen:



Tävlingen var den 22 november 2009 och vi åkte in till ATG någon dag efter.
Diagnosen blev kotledsinflammation på båda fram. Hon fick behandlas, vila i några veckor och sen återbesök. Hon blev friskförklarad och jag började sätta igång henne i juldagarna.
Igångsättningen gick ganska trögt.. Hon frös så hon skakade och var allmänt stel och spänd. Vissa dagar gick dock bättre än andra.
När vi åkte bort en vecka för att åka skidor, skulle en kompis ha hand om henne. Någon dag efter att vi kommit fram ringen hon och säger att Soccan såg halt ut när hon red.. :/ Alltså blev det en lång orolig väntan uppe i skidbackarna tills vi kom hem igen.
Hon fick vila tills vi kom hem och då red jag bara för att dubbelkolla henne. Och mycket riktigt var hon halt.

Soccan en bra dag under igångsättningen:


Efter det, vet jag inte hur många gånger vi åkte in med henne.
Dom hittade något i bakknäna, som hon troligtvis hade gått med länge utan att visa det. Den första kotledsinflammationen kom säkerligen pga bakknäna.
Det var behandlingar, igångsättning men det gick trögt igen. Så vi åkte in igen, kollade henne, behandlade, återbesök, behandling osv. Kommer inte ihåg exakt alla besök vi gjorde, men på något av återbesöken, så tyckte dom att det ena benet var bättre än det andra, så behandlade bara om det ena. Men sen var det kotledsinflammation igen och då blev det likadant där, de tyckte det ena såg bättre ut än det andra. Fast sen när vi åkte in igen för att hon inte kändes bra, så var det i dom benen som bara var behandlade en gång som det satt i då.
Vi gick promenader, skrittade och höll på.

Alltså detta blir sjukt rörigt, men det är som sagt knappt att jag själv kommer ihåg det.. x)


 

Till slut, den 8e april 2010 så blev hon friskförklarad på riktigt!
Jag fick sätta igång henne, sakta och försiktigt med mycket uppbyggande övningar.
Och det gick faktiskt ganska bra J
Hon la på sig en hel del muskler och började se ut som en ponny ska göra igen. (dock långt ifrån färdigmusklad)
Men hon höll sig i alla fall frisk och det var huvudsaken ^^




Fortsättning följer..

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Trots era motgångar så är det väldigt gripande att få läsa din och Soccans berättelse, vill veta mer!

Ni är så fina ihop! Fortsätt kämpa, det lönar sig alltid i slutändan :)

2011-05-20 @ 21:01:58
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Sara

Säger samma sak som Alexandra. :)

2011-05-20 @ 21:09:48
URL: http://sariizh.blogg.se/
Postat av: Tina :)

Herregud vad mycket skadeperioder och liknande ni haft, och jag som trodde jag och min ponny var otursdrabbade... Imponerad av ditt tålamod och din styrka att komma tillbaks åter och åter igen, starkt :)

2011-05-20 @ 21:38:18
URL: http://tinahansen.devote.se
Postat av: celine

fin blogg :)

2011-05-20 @ 22:01:26
URL: http://stornado.blogg.se/
Postat av: lovisa

väldigt fint jobb du har lagt ner på henne :)



forsätt så , super bra :D

2011-05-21 @ 08:00:21
URL: http://adversity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0