Att baka Tigerkladdkaka

Fick en fråga om receptet på Tigerkladdkakan :)
En mix av två olika recept.

Jag gjorde en hel sats av varje recept, så det blev två kakor.
(eftersom jag inte vågade mixtra för mycket med recepten)

"Bröa" formarna med kokosflingor, det är godast.

När båda smetarna är klara så bara häller man ner hälften av varje i formarna och blandar lite som man vill ha det. Jag gjorde en kaka med ett underlager av vit smet och ett lager över av mörk. Den andra rörde jag runt i så det blev en "virvel" av vit och mörk smet.

E
ftersom det är olika tid och temperatur på ugnen i de båda recepten så får man testa sig fram lite.
Jag hade ugnen på 175grader och kakorna inne i ungefär 20min. (båda samtidigt)
Men kolla hur de ser ut efter 10-15minuter! så de inte blir fula x)
De ska ha släppt lite från kanterna på formarna och ha fått en "yta"
(om du inte vill äta en sjukt kladdig sak, som är mer smet än kaka)

Vit Kladdkaka
2 Ägg
2 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
2 ½ dl Vetemjöl
100g smält Vit Choklad
100g smält Smör

Gör så här
Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt den smälta vita chokladen och det smälta smöret. Rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter.


Vanlig kladdkaka
2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

Gör så här
- Sätt ugnen på 175 grader
- Smält smöret i en kastrull
- Vispa ägg och socker tills det blir poröst
- Blanda samman med resten av ingredienserna, obs blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kakan torr.
- Häll ner smeten i en brödad form
- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.
- Låt svalna och servera med grädde eller glass


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0