Upp i klasserna?

Många som tävlar får väldigt sällan placeringar.. Det går sådär halvbra varje gång och det är okej med stopp eller nedslag, för det var ändå en "helt okej runda".

Om det går bra på någon tävling så hoppar man upp i klasserna nästa gång.
Så fort man har kvalat till en högre klass så hoppar man den.

Jag tycker att detta är heltokigt.. Och dessutom sjukt tråkigt att det bara går halvbra. Om man ska tävla så tycker jag att man ska ha en chans till vinst (utan att det går dåligt för alla andra) och vara med och "slåss" om placeringarna.
Man tävlar väl för att försöka vinna? Eller åtminstone vilja vinna? Om man inte vill det kanske man inte ska tävla.. för är ju ändå det tävlandet går ut på.

För mig är inte ett stopp eller nedslag "en okej runda".
Jag skulle gärna hoppa någon klass högre i nuläget, men det känns ändå bättre att rida på lite lägre nivå och känna att det är lätt och roligt.

Det viktigaste (såklart) är att man har roligt tillsammans! Men det är väl ändå roligare när det känns lätt och går bra, än när man bara får okej-rundor?

Så tycker jag.



Kommentarer
Postat av: Sara

Fast samtidigt får man ju inte ta det till överdrift, typ om man tävlar LC & LB i dressyr bara för att få rosetter och rider minst LA mot MSV på träning. Man vill ju som inte vinna bara för att man ´medvetet väljer att tävla mot dom som är "sämre", utan det ska ju ändå vara lite kamp för det :)

2010-11-25 @ 22:58:42
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Helena

Men det är också störande med de superduktiga som rider alldeles för lätta rundor bara för att vinna, men det finns ju inget som säger att de inte får det.



Bättre med trav, där finns det inte så mycket att välja på :)

2010-11-25 @ 23:04:33
URL: http://travgalen.se
Postat av: Louise-

Håller verkligen med det du säger!! :)

Men samtidigt måste man ju kämpa för dom där placeringarna och man ska akta sig för att bli bekväm i klasserna..

Tycker om att rida en lättare klass s,om man känner sig helt befäst i, som uppvärmning och sen en svårare klass!

2010-11-25 @ 23:36:50
URL: http://lwarvsten.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Du har rätt! En halvokej runda ska man inte gå upp en klass! Man ska hoppa tills det känns bra :D

2010-11-26 @ 00:13:07
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: isabelle winkvist - equestrians

gud vad jag håller med dig, detta ser man så jäkla ofta. Det är så lätt att knäcka sitt eget och för det främsta sin hästs själförtroende.



Bra skrivet! :D

2010-11-26 @ 07:52:05
URL: http://equestrians.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tävlar inte för att vinna, jag satsar på att ta mig till högre klasser och jag tävlar på den nivå där jag platsar. Vi som tävlar islandshäst vill ha hög poäng och vi bryr oss inte om placeringar. Men jag vet inte, ni som hoppar kanske bara rider för att vinna jämt...

2010-11-26 @ 08:49:19
URL: http://islandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Amanda

jag tycker att ett stopp eller en rivning är en okej runda.

jag går på känslan och inte hur många fel jag har, man kan ju klanta till sig lite så hästen river eller så kanske man får helt fel avstånd o den stannar. men resten kan ju kännas super :D

2010-11-26 @ 09:21:20
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: carro

Håller med, tävlar man inte för att vinna kan man ju hoppa CR ;)

2010-11-26 @ 09:41:30
URL: http://skraddarbacken.blogspot.com
Postat av: Linn Forsström - satsande ponnyryttare

Tycker du både har rätt och fel.

Tävlar man så ska man ju rida "för vinst"/för en bra runda. Vill man inte vinna så kan man tävla p&j istället :p



Fel tycker jag när ryttare som tränar på LA nivå t.ex. tävlar på LC-LB nivå bara för att vinna. Precis som en kommentar ovan så ska det trots allt vara lite "kamp" om att vinna. Man måste få kämpa lite ;) Klart man får göra så ibland för att få bra rundor/självförtroende av vinst - men inte varje tävling. Det är inte okej mot alla andra som faktiskt är på den nivån. Tycker man ska tävla på den nivån man är på :) Sen ska man inte gå upp i klasserna förens man känner sig redo, och det kan dröja nästan 100tals LC innan man går upp i LB.



Men håller delvis med :)

2010-11-26 @ 10:54:19
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

du har rätt! :d

2010-11-26 @ 14:08:40
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Inez

Jag tycker att du har rätt!



Jag hoppade LD och LC på min C-ponny innan. Sen när hon frågade vad jag skulle tävla i helgen och jag svarade LD och LC så sa hon att jag skulle upp och hoppa LB eftersom bara klev hon över. Jag har tävlat två st LB och kommit 3:a och vunnit! :D Men jag hade inte gott felfri NÅGON LC innan jag startade LB. 2 gång bara(varav 1 placering<3)..



Så det var därför jag fortsatte hoppa LD eftersom det inte är någon mening att hoppa högre eftersom hon bara stannade, hon var tjock så hon orkade inte hoppa. Om man ska hoppa t ex LB tycker jag att man ska blivit placerad minst 3 gånger i LC, eftersom det blir tuffare motstånd ju högre upp man kommer osv. Det ska vara en utmaning att tävla! Som kommentarerna där uppe säger så tycker inte jag att man ska tävla låga klasser bara för att vinna om man tränar LA-MSVA-nivå! Iaf inte om hästen varit skadad och måste sättas igång i läggre klasser.



Man ska inte hoppa högre bara för att imponera på vänner eller bara göra det för att hoppa högre!

2010-11-26 @ 14:33:31
URL: http://ponnynbrunette.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var ngt nytt , att man endast tävlar för att vinna annars kanske man inte ska tävla .. Hur kan man skriva så ??

Man kanske tävlar för att HA KUL med sin häst och det inte bara handlar om att vinna vinna vinna

Tkr det är helt fel Men de e så denna sporten har blivit tyvärr,, föräldrarna köper elitponnyer till sina barn och dom måste vinna alla klasser annars är det ny ponny igen.



Så Tkr ja!!

2010-11-26 @ 18:10:15
Postat av: Sofia Törnqvist

Inspiration till ämnet: Världens bästa Sofia!

2010-11-26 @ 20:02:13
URL: http://strnqvists.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig att man inte ska starta högre klass än man än klarar av just då, men sen får man tänka att ändå så om det inte går bra i en klass så behöver man inte gå ner om man vet att man klarar den höjden? alla har svakor och det kan inte gå bra alltid!

2010-11-26 @ 21:13:32
Postat av: Josefine

Tkr det du skrivit är bra!



Men jag håller inte men om att man behöver försöka vinna/fightas om plac varje tävling liks. Tkr man kantävla utan att känna press på sig att vinna, det kan man göra när man t ex hoppar lite lägre eller känner sig säker på höjden. När man deb på högre tkr jag det är skönast att bara tänka "Kom igen nu , vi klarar det här ! Vi går runt felfritt, jag blir nöjd även fast vi inte vinner"



Ngt som du tog upp var ju att man inte ska hoppa högre än vad man klarar av, som tyvär väldigt många gör :( Man ska hoppa det man klarar av, och inte 1cm högre! ;-)

2010-11-26 @ 21:26:15
URL: http://josefinebergman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0