Ang. ridningen

Rebecca om Soccan 16 maj:
Herregud, hästen ha väl nyss haft kotledsinflammation - och så går du på henne (slår/sporrar henne)
ursäkta, men dagens wtf?


Jag måste förtydliga detta, om någon har förstått mig fel:

Jag har inte sagt något om att varken slå eller sporra henne.
Däremot, förstärka hjälperna om hon inte tar dom. (stor skillnad)

Annars är risken stor för kotledsinflammation igen.
-Om hon går på bogarna. (vilket hon gör om hon inte går ordentligt)

Valet står mellan att få henne uppmärksam för hjälperna och gå på henne lite tuffare tills hon förstår 
eller att sitta och mesa med henne så att hon inte tar hjälperna och går på bogarna =kotledsinflammation igen.

Om du har läst min blogg, så tror jag du förstår vad jag menar.
Hästarna brukar bli mycket finare och lydigare om man visar vart skåpet ska stå och vem som bestämmer. Då kan man rida med mycket finare hjälper sen och allt blir bättre för både ryttare och häst.

Man kan ju se på saken olika.. Så hur tycker du att jag ska göra istället? :)
Är som sagt, tacksam för alla idéer som kan fungera.
Att mesa och gulla med henne ridningen, är inte en av dom.



Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Hahah, men det är ju bara att erkänna - du misshandlar din häst. Man ser ju på alla bilder hur mycket hon lider.. ;)



Sv; Yes, men man tänker nästan inte på det om man inte ser den oredigerade bilden! :)

2011-05-17 @ 16:39:49
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Folk är lite lustiga som säger att man sporrar & slår sin häst så fort man rider med spö och sporrar.. Det är mkt bekvämare för både häst och ryttare att kunan korrigera hjälpen hästen inte tar än att sitta och klämma hela tiden, då får man bara en seg och skänkeldöv häst som blir grinig för att man trycker hela tiden.

2011-05-17 @ 17:13:48
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: lisah;)

jag red min ponny direkt efter att hon haft kotledsinflammation med sporrar och spö och jag lovar hon lever och hon är glad, nästan gladare än när jag rider utan. Om man rider med sporrar och spö så kan man liksom jobba igenom hästen på ett helt annat sätt och ha mycket roligare, särskilt om man märker att hästen mår bättre av det ;)

Sara, jag tycker du gör rätt i det du gör! Om hon känns bättre med sporrar och spö så tycker jag att du ska rida med det. Du verkar inte vara den typen av person som misshandlar hästar, utan tvärt om, du verkar nästan lite för snäll mot hästarna ibland (inget negativt menat!!!). Hoppas inte du tar åt dig av folk som skriver negativa saker, vet hur jobbigt det är!!! ;)

2011-05-17 @ 17:26:08
URL: http://weestriiin.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv. Haha! nej, yscha, orientering är hemskt tråkigt, haha x)



Ps. jag tycker du gör precis rätt i det du gör med Soccan! Han/hon som skrev har bara allmänt inte koll... ;)

2011-05-17 @ 17:33:40
URL: http://sofiiahagstroms.blogg.se/
Postat av: Louise

Blir så trött på folk som liksom vill misstolka allt -.-

2011-05-17 @ 19:31:40
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: klara

Jag tycker precis som du :) Har alltid dressyrspö (förutom vid hoppning) på min foder ponny, om han inte tar min hjälp får han sig en lätt pisk på baken och efter så lyssnar han mycket bättre eftersom han själv kommer på att det är bättre att lyssna första gången för han kommer ändå behöva lyssna förr eller senare ;) dock rider jag endast med sporrar på tävling och träning (ibland om jag rider ett lite hårdare dressyrpass hemma också)eftersom jag tycker att jag får ut mer av dom då, men det är ju olika från häst till häst/ryttare till ryttare :)

2011-05-17 @ 21:37:16
URL: http://[email protected]
Postat av: Sara

Kul när folk misstolkar ALLT...

När människor måste kommentera och kritisera om det de egentligen inte har en aning om visar ju bara deras egen okunnighet som sagt ;)



2011-05-17 @ 23:17:37
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Du känner din häst bäst och vet hur hon fungerar. Kör på det som fungerar bäst för er! :)

2011-05-18 @ 09:47:32
URL: http://barefootangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0