Ridupplägget Soccan och jag

Tänkte berätta lite om hur jag lägger upp mina ridpass med Soccan just nu :)
-
Jag börjar med att skritta ganska länge (och såklart skritta fram), hålla om ganska mycket med benen och vara still med handen så hon söker jämn kontakt. Sedan ställer jag igenom ordentligt åt båda håll,  och "överböjer" halsen för att hon ska mjukas upp. Efter det ska hon vara rak och så gör jag volter och serpentiner till kantiga linjer och gör en framdelsvändning i varje hörn på linjen. När hon svarar ganska bra på allt det (jag har inte jättehöga krav just nu på allt eftersom hon tycker det är jobbigt och tråkigt om jag håller på för länge) så börjar jag trava. I traven ska hon först vara rak, inga bogar eller bakdelar utanför den tänkta linjen. Efterhand så ställer och böjer jag mer och mer succesivt. Hon ska vara lugn, ha bra kontakt med bettet, gärna gå låg och tänka framåt, positivt. Om det känns bra tar jag någon galopp i varje varv. Där står jag i lätt sits (om hon inte drar iväg) för att hon tycker det är sjukt jobbigt just nu att jobba minsta lilla i galopp. Jag försöker få henne lugn, att ta förhållningar, styra med skänkeln utan att hon ökar. Inte mer. Efter galoppen har hon tendens att bli lite springig, så jag fortsätter med lugn trav där hon går lång och låg, bara bromsa med sitsen. :)
Så ser mina ridpass ut nuförtiden, och de fortsätter att göra det tills Soccan får bättre kondition och mer muskler.
-
Jag bytte padd häromdagen, till en kilpadd istället för fårskinnspadden. Kilen är högre bak och lägre fram så jag inte hamnar i stolsist, vilket jag gör med den andra. Sen så har jag pullarnosgrimma på tränset, novabett och bettskivor. Har alltid martingal och boots på, om hon skulle få något litet ryck och hoppa iväg. Och ett ländtäcke.
-
Hoppas det inte blev för mycket att läsa ;D
Torestorp augusti 09

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0