Phoenix 18 juni

Hoppade "klockan" med honom. (dvs. 4 räcken på en volt)
Krävde att han skulle gå i lugnt, balanserat tempo, jobba varje galoppsprång och hoppa ordentligt på styrka.
Han gick jättebra :D gjorde det jag bad honom om, även om både han och jag fick jobba häcken av oss för att komma dit.


-Först red jag bara på två av hinderna och red utanför de andra två (se blått bild 2). Först så rullade jag bara på och höll ett jämt tempo, hittade grundtempot och höll samma antal galoppsprång mellan hinderna (16 st).
Sen ökade och minskade jag galoppsprången, kom upp till 19 språng och ner till 13. (y)
Utan att det blev "hafsigt" eller att han började gå uppåt. Utan lugnt fram och tillbaka bara.

-Sen så red jag innanför två av hinderna (se gult bild två). Och gjorde samma sak där, varierade galoppsprången. Fick vända tvärare för att hinna komma rakt på hinderna.

-När det funkade bra så la jag in volter inåt mitten på varje hinder (grönt bild 1). Det funkade bra nästan med en gång.

-Till sist så red jag som på en åtta (rött bild 2). Här fick han verkligen ta i, jag krävde att han skulle gå i samma tempo innan, över och efter hinderna, lugnt balanserat och på styrka. I mitten av åttvolten la jag in galoppombyte, även där skulle han gå i samma tempo, inte gå iväg. 
I de första två bytena så ville han gå iväg, men sen så gick han riktigt bra och fattade vad jag ville.

Han var iallafall jätteduktig och blev ordentligt trött :)

hade bara hinder på en volt, men det blev lite för rörigt på skissen x)



Kommentarer
Postat av: Sofia Törnqvist

Ser svårt ut men kul att det gick bra :)

2010-06-19 @ 21:52:04
URL: http://strnqvists.blogg.se/
Postat av: carro

En fråga, hur stor va själva volten. Ser ut som en övning min häst och jag skulle behöva göra^^

2010-06-20 @ 00:04:01
URL: http://carolinevakander.blogg.se/
Postat av: Josefine

Fick mycket inspiration här och gjorde en liknande övning själv! ;) Den var superbra!

Fast nog lite svårare eftersom bredden på våran paddock är 13 m XD Hur stor volt hade du? :D

2010-06-26 @ 12:06:02
URL: http://jpehhhrson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0