Blindbroddar

Blindbroddar används när man vill hålla broddhålen rena och fina :) Hästarna kan ju inte stå med vanliga broddar i tex. transport. Så om man ska använda broddar dagen efter (i mitt fall tävling på gräsbana) kan man sätta i dessa broddar. Då förenklas broddningen dagen efter och blir mycket smidigare eftersom man inte behöver gänga ur hålen igen.

Två olika sorters blindbroddar:

Ser ut som en vanlig brodd fast inte lika hög. Skruvas fast med en vanlig broddnyckel.
24,95kr /10st hos Börjes

De här sitter endast inuti hålet, sticker inte ut något alls. De verkar säkrast. Kan inte skada hästen på något sätt och slits inte ner som de "utstickande".
Skruvas fast med en hexagonnyckel.
9,90kr/ 10st hos Börjes

Ska nog köpa den nedre typen ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycket att du ska köpa den övre typen. Jag använder såna hela tiden och det funkar superbra. Min kompis köpte såna som sitter i broddhålet och det gick inte att få ut dem sen.

2010-05-26 @ 07:09:08
Postat av: Ello Almér - Sprallig ponnyryttarinna

Jag använder jämt nedre typen, kort sagt, DOM ÄGER!

Älskar dom till max, bara man skruvar ner precis så dom inte sticker ut så slipper man att det fastnar grus och grejer, lätt hänt. Fastnar dom bara i själva nyckelhålet är det inte lika svårt att pilla loss dom.

Och man kan låta dom sitta i hur längesom helst utan att det tar någon skada, txe vet jag att många hästar hamnar snett med broddar. Jag brukar sätta i sådana här redan vid varje skoning, mest för jag åker och tränar på gräs varje månad, superlätt och smidigt. Ojsan vilken lång kommentar det blev. :)

2010-05-27 @ 02:07:50
URL: http://elloalmer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0