Svanskappa? nej tack


Nej, jag tänker inte använda svanskappa på min ponny.
Det är skadligt för svansen när man hoppar.
+att.. ser du hur hennes rumpa ser ut? Svanskappan kommer skava upp pälsen in till skinnet på hennes "knöl" eller vad man ska säga, nu när hon inte har så stora muskler. Hon ser inte ut som de flesta svanskappehästar gör, runda och goa och "hjärtformad" rumpa.. hon är lite tvärtom.
Och dessutom.. varför inte hitta en sadel som passar istället?

Men du har delvis rätt. Om hon hon går med den sadeln hon har nu, kommer det inte bli så bra.

Kommentarer
Postat av: frida

Nu måste du ta och motivera dig lite mer "skadligt för svansen när man hoppar"?



Syrrans ponny (han är faktiskt 148 cm hög) har vi alltid fått lov att använda svanskappa på. Alla sadlar vi provat glider fram så det har helt enkelt bara med hans kroppsform och rörelsemönster att göra. Och nej, han har ingen rund och go rumpa utan vi får vackert använda massa ludd på den. Värst är det under vintern då vi måste drapera in alla remmar i ludd. Ser inte snyggt ut XD

2010-09-21 @ 19:11:29
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Jennie

Vilket photoshop har du? :)

2010-09-21 @ 19:40:05
URL: http://foderhast.blogg.se/
Postat av: Emily

Svanskappa är inte skadligt sålänge den inte sitter för löst så den rycker i svansen. Har pratat med en av nordens bästa sadelinpassare/sadelmakare om detta tillochmed. Och hade fler använt svanskappa till sina hästar med hopplöst sadelläge där sadlarna glider fram eller klämmer bakom bogbladen så hade man kunnat skona mååånga hästar från kotledsinflammationer och felbelastningar av alla dess slag. Så skadligt är det verkligen inte, fattar inte varför det har blivit så tabubelagt att använda svanskappa.



Sedan förstår jag att man vill ha en sadel som ligger still oavsett vad men det är inte alltid möjligt :P



Och jag förstår iallafall vad du menar med att hom kommer få skav för som du säger så har hon väldigt högt och spetsigt kors så det kanske inte är ultimat med svanskappa haha. Jag kör på fårskinnsnosludd när jag använder svanskappa :P

2010-09-21 @ 23:21:59
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emily

sv: Nej jag förstår precis vad du menar :P Jag är bara så trött på att folk har så mycket fördomar om svanskappor och tror att det bara är små b-ponnysar på ridskolor som kan ha det ;) Det är faktiskt en väldigt bra uppfinning som fler borde använda sig av. Kanske inte just i ditt fall, men annars.

2010-09-22 @ 10:25:40
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Elin

Svanskappa är inte skadligt -.-' använder det själv på min ponny när vi hoppar.

2010-09-22 @ 20:42:51
Postat av: Anonym

Svanskappa är inte skadligt -.-' använder det själv på min ponny när vi hoppar.

2010-09-22 @ 20:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0