Operation "Banta Soccans mage"

Som ni kanske har sett på bilder, så har Soccans mage växt sig, eum, lite för stor x)
Hon är liksom inte fet, utan det är bara magen som har bullat på sig.
Det är varken bra för sadelläget eller för hennes rygg.

Nu inledes då alltså "operation, banta ponnyns mage".


Jag har minskat ett kilo på hömängden, då vårt nuvarande hö har mycket högre värden än det förra.
Sen ska hon få lite annorlunda kraftfoder..
Energimüslin som vi köpte, ska jag trappa ner på, för att testa att ta bort den helt. (den gav ändå inte något märkbart resultat på Soccan, tyvärr)
Nu ska vi istället långsamt gå över helt till havre som kraftfoder.
Så istället för att få müsli morgon och kväll, får hon det på lunchen, halva dagsmängden mot förut. På morgonen och kvällen får hon istället 1/4kg havre per mål. (hon har fått lite havre i sina burkar under ett litet tag, så övergången inte blir så tvärt)

Det kör jag på tills müslisäcken är slut. Sedan ska hon få 1/4kg havre på lunchen också.
Efter det får vi se om det fungerar bra.
(det får inte bli för mycket kraftfoder)

Sen kommer vi till träningen. Klättra och "gå rakt ut i skogenterräng" för att träna upp magmusklerna blir det.
+ Kondisträning och lite sådant smått och gott.

Är det någon som har några andra bra tips?
För detta..  Mina damer och herrar. Är inte en slimmad tävlingsponny. haha

Kommentarer
Postat av: Rebecca Lejon

Du ska inte dra ner på grovfodret, utan hästar ska ha fri tillgång på hö/hösilage/ensilage. Eftersom det är naturligt för dem. Och de ska kunna äta på nåt dygnet runt.

Anledning om en häst är för "tjock" är det för mycket kraftfoder och/eller för lite träning/motion.

Superfin ponny annars. :)

Tycker absolut inte att du ska banta henne så hon blir alldeles uppdragen i buken som vissa andra gör.. Fast hon är ju ett fullblod så kanske lite såå också, jaja.

Superbra blogg! :D

2011-04-22 @ 18:46:06
Postat av: Maya - Ponnydressyryttare

Min gamla C-ponny har en tendens till att bli väldigt fet, haha, så jag har lite tips för att få bort magen!



Vi körde mycket intervallträning i backig terräng. Galopp för att få bort magen vilket gav verkan jäkligt fort! Trav för att få upp kondisen och stärka bakkärran(givetvis ska du rida i form, annars får varken magen eller ryggen jobba) sen mycket upp och ner i backar. Det kan inte bli för mycket om man är noga med stretching, linimentande osv.



När jag galopperade i intervaller, så galopperade jag en halv kilometer, skrittade i 2 min, galopperade en halv kilometer till. Gjorde det 2-3 dagar i veckan och red igenom henne i paddocken 2 dagar och sen vilade hon 1 och skrittades 1. Man



Ska ha korta intersiva pass, inte långa med mycket pauser om hästen har tävlingskondis men ska upp ännu mer. :)

2011-04-22 @ 19:01:40
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Alma

Åh, inte långt kvar tills hon får en liten fölunge.. Host, haha.

Skojar bara, men det var inte lite buk hon lagt till med. Luftfylld som en liten ballong.



Hoppas du får bukt på den nu! :)

2011-04-22 @ 19:26:30
URL: http://svartlistad.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Jobba och rida över upphöjda skritt bommar är jätte bra! Då får dom använda magmusklerna, ryggmusklerna och rumpmusklerna. Så dett är ett jätte bra tips:D

2011-04-22 @ 19:50:35
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag har också operationer pågång, tom två..

En kortare vintervila fick magarna att växa ordentligt!

2011-04-22 @ 20:00:38
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Om man ska banta hästen så ska man minska på kraften, men det borde ju såklart hjälpa att minska på höet också. Men annars är det väll träning som hjälper ;) Lycka till ;D

2011-04-22 @ 20:02:23
URL: http://meandmywhitehorse.blogg.se/
Postat av: alice

sv: hihi får ta en bild imon! :)

2011-04-22 @ 20:17:25
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Helén

Om du skriver ut värdena på höet, så kan du få lite tips!:);)

2011-04-22 @ 20:47:27
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag vet inte vad hon står på, men tuggar hon i sig halm så är det förmodligen det som får henne att se tjock ut. Det är skillnad på tjock och bukig, och jag tycker mer hon är bukig :)

2011-04-22 @ 21:53:20
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skulle inte ge henne havre då det innehåller väldigt mycket fett ^^

2011-04-22 @ 22:17:51
Postat av: elin

Tänkte bara berätta en liten spännande sak.

Min ponny går själv på musli men jag ska sluta med det efter jag fick reda på detta.

Korn och musli är inte alls bra. Jag har pratat med en person som har ett stort företag med försäljningshästar och en dotter som tävlar på internationell nivå, EM osåvidare. Spelar itne så stor roll, men då fattar du att dom handskas med ordentliga tävlingshästar och MASSOR av olika hästar och sånt (iof ''ska'' du sluta med muslin eller så)

men hon sa att det itne alls är bra att det bidrar till dåliga magar osv. En annan jag känner va på föreläsning och där så visade dom hur det såg ut i hästarnas mage oså. och det va jättedåligt för hästarnas tjock och tunntarm med korn och musli. Bara ett litet tips ;d hehe :)

2011-04-22 @ 22:55:26
URL: http://teamskimmel.blogg.se/
Postat av: Cornelia

min häst har också blivit värsta fettot xd

2011-04-23 @ 00:03:53
URL: http://corneliaochgucci.blogg.se/
Postat av: ak

blanda ut höet med halm så får hon mer att tugga på, halmen ger dessutom i årincip ingenting mer än att hålla igång tarmarna. Mn ponny jag sålde förra året tävlade jag upp till nat dressyr och han var aldrig så fin i hullet som när han gick på hö blandat med halm.

Sen för att få upp magen är konditions/galoppträning superbra, om du har en lång runda ca 1,5 h med bra underlag så galoppera hela (såklart en uppvärmningssträcka och nedjogg/avskrittning) men det ska inte vara full fräs utan hon ska galoppera i arbetsgalopp hela tiden med "huvudet mellan knäna" alltså i lite låg och rund form. Enda gången jag personligen tycker det är okej med gramantygel eftersom de kan bli starka ute!

cavaletti, främst upphöjda är också bra.

Lycka till!

2011-04-23 @ 10:19:55
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

Bort med energin och det mesta kraftfodret! Hon behöver säkert inte särskilt mycket kraftfoder, men såklart mineraler och vitaminer. Hö ska man inte minska på tycker jag, men de går blanda ut med halm om man vill (vissa blir dock bukigare av detta).

2011-04-23 @ 16:40:36
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: josefine

inte brist på mat iaf haha :D

2011-04-23 @ 17:41:53
Postat av: Emily - Ryttarduon

Jag har lyckats banta ner min lilla tjockis ca 40 kg på bara några veckor och det gick förvånansvärt enkelt! Drog ner hösilaget ett par kg (lite åt gången) och har ridit mycket tuffare så han börjar faktiskt se fin ut :) trodde knappt det var möjligt haha!

2011-04-23 @ 18:57:56
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: hanna

haha sött :)

de funkar skitbra med greenguard, typ en munkorg.

satte de på min gamla ponny o han gick ner 30-40 kg på en vecka

2011-04-23 @ 23:13:30
URL: http://ofeliavi.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Jag vet att cavaletti hjälper då hästen måste jobba med både rygg - och magmuskler! Hoppas du lyckas! :)

2011-04-24 @ 16:58:34
URL: http://lolamarie.blogg.se/
Postat av: Geronim

Låt han få samma hö mängd som innan och ändra bara kraft fodret, ev minska kraft fodret.

Kraft fodret gör hästen fett, inte höt.

2011-04-25 @ 23:02:34
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Tazy

Till att börja med kan jag ju bara säga att müsli är döden för hästarna! Asså dom gillar det och det är många jag känner som bytt till det, men ALLA har blivit tjocka av det! :)

Så jag lovar dej att det är knappast ditt fel att han är tjock! :)

Va de gäller träning så gör de sakta, tokbanta honom inte för de mår dom ju skit av, men det lär du ju veta. :)

Min tjej var mullig när jag fick henne men har blivit superfin nu, jag lät det ta ca 7-8 månader! :)

Mycke och långa uteritter och gärna lite tempo i alla gångarter (framförallt skritten faktiskt) och sen ordentligt med lite klassisk lösgöring, cavaletti och hoppa låga hinder i olika kombinationer är suuper för att behålla och bygga muskelmassan! Funkade verkligen för oss! :)

Sen är krafft groov 125 ett grymt foder för just muskelbyggning och ovandling! :)

Lycka till, håller tummarna för dej! :)

2011-04-26 @ 00:32:16
URL: http://ronnaryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0