Soccan 12 februari

Testade att rida i en annan sadel, men den var inte helt hundra så tog av den och red barbacka istället :)

Det gick väl helt okej och hon slappnade av bra bitvis (när jag red som jag skulle)
Men ofta så smygökade hon takten och om jag tog i henne så bara vek hon in näsan.. 
Red med sitsen så mycket jag kunde, men glömde lätt av mig.

Jag vill jobba massor på att få henne känsligare både i munnen och för skänkeln. Har liksom fastnat lite i samma bana nu och kommer inte loss. (om ni förstår vad jag menar)
Hon har väldigt lätt för att bli bekväm av sig och bara gå och se fin ut och strunta i mig..

Någon som har bra tips för att få henne lite mer känslig för hjälperna?

Kommentarer
Postat av: Jessica josefsson

sv; åh tack :)

2011-02-12 @ 20:12:50
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Julia

Olika saker funkar ju på olika hästar. Men vill du verkligen ha henne så att hon lyssnar så gör MYCKET halter. Inte långa utan väldigt korta så hon bara hinner stanna innan hon ska igång igen.

Försöka duger ju alltid!

Kram på dig :)

2011-02-12 @ 20:47:33
URL: http://knasryttarna.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hade exakt samma problem med min ponny ;)

Hon gick runt och söla bara typ haha när hon ville liksom.

Men det löste sej på bara 2 veckor faktiskt!

Min tränares tips kan jag ju påpeka

Men man gör liksom halvhalter, alltså rejäla sådana så de nästan skrittar och sen fram, och då fram riktigt ordentligt! I alla gångarter.

Nu har hon en helt annan inställning till allt och lyssnar på allt jag ber henne om, helt ny ponny på bara 2 veckor, helt sjuk, men det funkade för mej som sagt :)

2011-02-12 @ 20:48:49
Postat av: Anonym

Hej!

jag har inte kopierat av dig, har satt ihop det själv, men har därimot fått idén med texten av dig, hoppas det var okej, såg nu att det ser exakt likadant ut :( förlåt!

2011-02-12 @ 21:29:40
URL: http://fashionforhorse.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

Tror att det kan vara bra att hela tiden aktivera henne, ständigt göra halvhalter, minska, öka, svänga osv. Det fungerar oftast väldigt bra på hästar som lätt "stänger av" :) De lär sig snabbt att de ska vara uppmärksamma på ryttaren och tycker oftast att ridpassen blir roligare och engagerar sig därigenom mer själv :D

2011-02-12 @ 21:37:19
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

MÅNGA övergångar helst hundra i varje varv ;) Sen så ska hon få EN chans att lyssna hon inte den gången så får du säga till ordenkligt, det låter våldsamt men det är enda sättet för dom att lära sig att nu är det stanna/gå framåt/flytta åt sidan, tänk bara på att när hon flyttat undan eller ökat så måste du släppa skänkeln direkt annars så stänger hon bara av. Jag har ofta ovanan att sitta och klämma lite med skänkeln hela tiden och då kommer hästen sluta lyssna till slut..:)

2011-02-12 @ 21:46:24
Postat av: Anonym

tagit väck de i varje fall! :P

2011-02-12 @ 21:47:25
Postat av: Hanna

Rid inte så mycket med skänklarna släpp dom och lägg endast till dom vid galoppfattningar och övergångar från skritt till trav.

Mycket röst och sits och lite skänkel:)

Det är mitt tips.

2011-02-12 @ 21:51:52
URL: http://amicisemper.blogg.se/
Postat av: anni

övergångar, övergångar och ännu mer övergångar! allt från arb. trav - mellantrav - arb. trav övergångar till galopp - halt - galopp. Och var riktigt konsekvent, precis när du ger hjälpen ska hon svara på den! Lägg till så mycket skänkel du vill ha, och reagerar hon inte tillräckligt så förstärk med spö/röst.

2011-02-12 @ 21:55:26
Postat av: Eleonor

Renodla, renodla, renodla. Min häst har samma problem, blir jätte stark o är inte särskilt mjuk i nån sida. Renodla hjälperna, långa skänkelvikningar.

2011-02-13 @ 01:05:14
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Louise

Mycket det som de andra säger. När jag skrittar fram så brukar jag svänga runt i lite alla möjliga kringelikrokar på ridbanan bara med hjälp av vikten/blicken och ev. lite ytterskänkel om den inte lyssnar riktigt. Då får man ju med det från första början.

Jag tycker det är jättebra med halter med. Halt och sedan trav/galopp är jättebra. Sedan när det sitter så räcker det med en tydlig halvhalt bara.

2011-02-14 @ 11:19:00
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0