Något att tänka på?

Två saker som för mig är ett stort nej i bloggvärlden:

1. När bloggaren med täta mellanrum skriver:
"Vad ska jag blogga om? Jag har inga idéer alls, så kom med förslag!"
och
"Jag ska bättra mig på att uppdatera, bloggen är jättedålig just nu, jag vet.."

2. När bloggaren skriver att man ska kommentera och kommentera och kommentera.
Tex. "Det är inte roligt att blogga när ni inte kommenterar.
-Jag bloggar för er skull och då får ni faktiskt kommentera!
-Jag är besviken på er läsare för att ni inte kommenterar :("

eller
"Här kommer en bildbomb - jag förväntar mig en massa kommentarer"

Jag tycker såhär:
Om man inte har några idéer.. Då är det helt okej att man kan be om hjälp. Men inte varje vecka eller var och varannan dag.
För då bli det nästan läsarna som bloggar och inte tvärtom som det borde vara ;)
Det är också helt okej med "önskeinlägg", dvs. fråga läsarna om det är något speciellt som dom vill att man ska berätta om. 
Istället för att lägga massa tid på att skriva dessa "vad ska jag skriva-inlägg" -bara hitta ett ämne som berör dig och skriv om det! Det finns åsikter om allt i hästvärlden. Och det finns oändligt många olika saker att skriva om.
Om du inte vill skriva - gör en outfit. Eller tio stycken?
-Vad som helst, utom att skriva att man inte vet vad man ska skriva. Hellre inte skriva något alls då.

Om man skriver eller gör bra inlägg, då kommer antagligen kommentarerna..
Men är verkligen kommentarerna det viktigaste? Är det det som folk bloggar för?
Jag tycker inte att det är roligt med "framtvingade" kommentarer.. Även om man själv tycker att man har uppdaterat jättebra med roliga och intressanta inlägg så betyder ju inte det att läsarna har någon slags "plikt" att kommentera?
Det är väl ändå upp till var och en att välja om man vill skriva en kommentar eller inte. :)
Om man inte får så många kommentarer på bloggen så kanske man ska ta sig en tankeställare.. Varför?
Jag blir iallafall inte lockad att kommentera när bloggaren nästan "befaller" mig att göra det. 
Tvärtom.

Jag vill ha ärliga kommentarer, åsikter och frågor om det jag bloggar om.
För jag bloggar om det som jag tycker är intressant.
Jag kommer aldrig skriva "Kom med förslag, jag vet inte vad jag ska blogga om"
Däremot så tar jag mer än gärna emot förslag, men jag kommer aldrig att böna och be om dom på befallning.
Det roligaste jag vet är när man får en ärlig och varm kommentar. Det blir som en sporre att fortsätta vidare och det kan göra hela ens dag vissa gånger.
Mina läsare är bra. Ni är bra! Om inte bäst rent ut sagt ;)

Håller ni med?


Kommentarer
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Bra skrivet där!

Jag har en hel lista över eventuella blogg-inlägg, det finns alltid något att skriva om. Behöver ju varken vara dödsallvarligt eller fullt seriöst.



SVAR: Tack för svaret, synd att schabraket inte fanns i dressyrmodell. :o)

2011-01-11 @ 12:01:04
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Sofia Törnqvist

Jag håller med om att hästen till höger ser rätt störd ut :) Och självklart om din text också..

2011-01-11 @ 12:07:33
URL: http://strnqvists.blogg.se/
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Bra inlägg, håller med dig!

2011-01-11 @ 12:32:52
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

håller absolut med. så trist med inlägg som görs bara för att. skriv om de finns ngt att skriva om, eller strunta i de!

2011-01-11 @ 12:33:41
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Julie

Bra innlegg, er enig med deg i mange ting her.

Jeg blogger ikke for kommentarenes skyld ihvertfall, selv om jeg blir glad for hyggelige kommentarer på bloggen min, fra de som faktisk vet hva innlegget handler om.

Men om de som kommenterer ikke en gang har lest bloggen, eller bare skriver for å skrive, kan det i grunn være det samme.

2011-01-11 @ 12:45:46
URL: http://juliero.blogg.no
Postat av: Louise

Ja jag blir så jäkla trött på att folk skriver hela tiden "förlåt att jag inte bloggat" osv. jag har ofta ite ens märkt att de inte gjort det för jag har ett liv och följer ssutom andra bloggar än hennes... skriv ett riktigt inlägg istället! >.<

2011-01-11 @ 12:56:59
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sara

bra att du tog upp det! Tycker själv att det är störigt när folk skriver att de kommer sluta blogga om ingen kommenterar, alltså detär ju typ hot? haha sjukt.

2011-01-11 @ 13:33:37
URL: http://hastbloggeen.se
Postat av: Anonym

Håller absolut med! :D, det är nog just säröfr din blogg akiljer sig från anrda. Din är verkligen ""profsig" :DDD

2011-01-11 @ 15:53:22
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag bloggar inte längre, men fick nästan prestationsångest ju mer statistiken ökade och jag kände mig tvungen att göra superinlägg, där dog all motivation.

Tycker också det är jobbigt när folk gnäller om att de inte har något att skriva, att bloggen är kass och ja - allt gnäll helt enkelt!

2011-01-11 @ 20:15:45
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Sandra

Fy fan vad grymt inlägg, håller med dig helt!

2011-01-11 @ 20:52:21
URL: http://itsourtimetoshine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Helt sant! Jättefin blogg dessutom, intressant och rolig. Dessutom supersnygga "outfits", tänk om man hade pengar till alla ;)

2011-01-11 @ 21:16:34
Postat av: Anonym

Helt sant! Jättefin blogg dessutom, intressant och rolig. Dessutom supersnygga "outfits", tänk om man hade pengar till alla ;)

2011-01-11 @ 21:17:42
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

"2. När bloggaren skriver att man ska kommentera och kommentera och kommentera.

Tex. "Det är inte roligt att blogga när ni inte kommenterar.

-Jag bloggar för er skull och då får ni faktiskt kommentera!

-Jag är besviken på er läsare för att ni inte kommenterar :("

eller

"Här kommer en bildbomb - jag förväntar mig en massa kommentarer"

Håller med, så jäkla jobbigt. Jag tappar lusten att läsa en blogg när jag ser sånt!

2011-01-11 @ 23:32:48
URL: http://ridahest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0