Svar på frågestund del 2

1. jo för ett tag sedan när du och Soccan tävlade hade hon lindor på bakbenen, varför och får man had et på tävlingar?
2.hur länge har du ridit?
3.Har du haft/har några andra djur än Soccan?
4.Hur många gånger om dagen brukar du blogga?
5. Var det måga andra hästar du provred och vart det som "kärlek vid första ögonkastet" med Soccan?
1. Hon trivs lite bättre med lindon är senskydd, blir mer avslappnad. Ja, det får man.
2. Sen jag var 10år, nu är jag 17,5.
3. Ja, vi har en katt :)
4. Väldigt olika.. men kring 5 inlägg kanske det blir per dag. Räkna dom du ;) haha
5. Jag provred två andra innan Soccan, den ena hade vi bestämt oss för att köpa, men hon gick inte igenom besiktningen. (där var det kärlek vid första ögonkastet) Efter henne så åkte vi och kollade på Soccan, då jämförde jag henne bara med den vi skulle köpt, så det ver inte någon superkärlek fakstikt. Men det gick över fort och när vi väl fått hem henne så kunde jag inte tänka mig en bättre ponny<3 Min fina gulleponnyskrutta.

Betaler du dine hestesaker selv? Hva betaler du? Hva betaler dine foreldre?
Har du jobb?
Hva vil du når du er ferdig på skolen?
Kan du få til en ny bloggkonkurranse? Det går jo ann å lodde ut noe av dit brukte utstyr?
-Jag betalar det önodiga, som fler schabrak, pannband eller boots. Mamma och pappa betalar det viktiga och nödvändiga, som sadel, ytterkläder, säkerhetsväst osv.
-Nej, det har jag inte.
-Jag vill rida och hålla på med hästar. Inte plugga vidare direkt iallafall.
-Det kommer en bloggtävling snart! Ska bara göra en bild till den och sådär ;)

Hvor mange par med beinbeskyttere\kopper har du?
Har du søsken? Rir de? Rir din mamma?
Hjelper foreldrene dine deg i stallen?
Synes du har blitt litt mindre "ekstrem" når det gjelder outfits, hvorfor det?
-Tror att jag har 8 par boots och 9 par benskydd
-Ja, en lillebror, han rider inte. Mamma har ridit en termin, men slutade.
-Det behövs inte i veckorna, eftersom allt ingår i stallhyran. Men på helgjourerna hjälper dom till.
-Jag har ändrat min stil lite. Tycker inte att det är lika snyggt längre med tex. allt i samma färg, utan vill ha lite mer blandat. Eller jag gillar det fortfarande litegrann, men sen så har jag sålt en del av mina schabrak som jag hade till de mer "extrema" matchningarna..


vad är det absolut dyraste schabrak som du har köpt?
vad är det högsta som du har sett att ett shabrak kostar?
bor du i en villa, lägenhet, eller radhus?
-Har inte köpt något jättedyrt schabrak faktiskt. De som har varit dyrare har jag köpt begagnat till bra priser. Men det som jag kommer ihåg senast var "dyrt" var JW-Union Jackschabraket. 600kr.
- J van D är dyra enligt mig, dom kostar uppemot 1500kr. Equilineschabrakens dyrare modeller kan kosta kring 1300kr.
-Bor i en villa :)

vart har du köpt ditt/dina scapa sports shabrack? :)
Alla är köpta begagnat förutom ett som är köpt på Svensk ridsport.

Rider du fortfarande Tiara??
Nej, inte just nu eftersom hon behövs i ridskoleverksamheten.

har du något tips på hur man får fler bloggläsare? :)
Blogga ofta, med mycket bilder och skriv inlägg med läsvärt innehåll, gärna med egna åsikter.
Ha en fin design med bilder som lockar att läsa innehållet.

vilken klass är din dröm att nå med Soccan inom hoppning innan du fyllt 18?
Tror du att du kommer nå det målet?
Jag har fått ändra mina mål lite efter "resans gång". Men just nu är målet MSV. Om hon håller sig frisk och allt går åt rätt håll så är det inte omöjligt :)

Vilka bloggar följer du? Kan du rekommendera några? :)
Jag läser nästan alla dom som finns länkade till här vänster. 
Förutom dom tycker jag att http://xelaaa.blogg.se/ är bra :)

gör du headers till andra bloggar ? 
vad fick dig att börja rida ? 
har du någonsin kännt att rdningen gått så pass dåligt att du bara vill sluta med ridning och hästar?
köper du din utrustning själv?
-Nej, inte till dom jag inte känner.
-Har tjatat sen jag var pytteliten, så viljan har alltid funnits. Lyckan var total när jag väl fick ^^
-Nej det har jag inte. Men jag har känt att hoppet har varit långt borta när "mina" ponnysar har blivit tvungna att tas bort.
-Jag köper det "onödiga" och mamma och pappa köper det nödvändiga.

Hur rengör du dina jin stigbyglar? Gör du något speciellt eller bara torkar du av dom? :)
Jag borstar av dom och sen använder jag bara vanligt vatten, kanske tvål eller diskmedel om smutsen sitter hårt.


vad har du för inställning på din kamera när du fotograferar i ridhus/utebana?

Ridhus: Fota inte med kamerans Automatprogram. Kör på manuellt istället. Om det är mörkt, ändra till så stor bländare som möjligt 3.2, 4.0 eller vad nu din kamera tillåter (lågt tal, stor bländare = mer ljus in i kameran) 
ISO är bra att ha högt, då blir bilden ljusare men ju högre iso, desto grynigare bilder. 800 Brukar fungera ganska bra.Slutartiden får man exprimentera sig fram med, beroende på de andra inställningarna. Ju högre slutartid du har desto skarpare blir bilden, men samtidigt mörkare.Vitbalansen kan du ändra så att bilderna inte blir gula eller blåtonade beroende på vilket ljus det är. (tex. glödlampa, lysrör osv.)
Utebana: Så lågt ISO som vädret tillåter, slutartiden och bländaren beror också på hur ljust det är ute.

Exempel:
Bländare 4,5. Slutartid 1/160s. ISO 800. Vitbalans, lysrör.

Bländare 5,0. Slutartid 1/800s. ISO 100. Vitbalans Auto

Bländare 5. Slutartid 1/500s. ISO 100. Vitbalans Auto


hur rengör du dina bett ? :)
bara vatten eller med nått "klegg"
När jag bara rengör dom efter ridning så använder jag vatten. Om det ska vara lite mer noggrant så använder jag ett bettpasta från Sprenger. Finn att köpa HÄR

Hur många ponnyer provred du innan du köpte Soccan ?
Hur många benskydd har du till Soccan ?
Om du hade fått chansen att rida den ponnyn du skulle ha köpt skulle du göra det då ?
-Två stycken, en av dom skulle vi köpt, men hon gick inte igenom bestiktningen.. Efter det provred vi bara Soccan och ingen mer.
-Nio par tror jag. 
-Ja, det skulle vara jätteroligt :)

Hur många/vilka bett har du? Kan inte du visa betten och skriva hur varje bett fungerar?
Tror att jag har 7 eller åtta stycken.. Kan visa i ett separat inlägg istället senare :)

1. Hur mycket kostade dina jin sporrar?
2. När du fyllt 18, ska du fortsätta med storhäst eller vad ska du göra?
3. Hur högt har du hoppat med Soccan?
1. Köpte dom på Cheval och där kostar dom som är 1,5cm 795kr
2. Jag vet inte, det finns inga direkta planer på något alls då. Vi får se :)
3. 120cm träning, 1m tävling

1. Du är ju så bra på designer så skulle inte du typ kunna dela med dig av designtips i bloggen? Typ som en kategori eller nått? :)
2. Vad hände med den gamla stilmallen? Kan inte du dela med dig med den i bloggen? Den va så himla bra och enkel!
1. Allt jag "kan" har jag läst mig till på www.designadinblogg.se, så ta en titt där.
2. Jag har sparat stilmallen i ett dokument, men behåller den där ett tag ;)
Säger samma sak här, om du vill ha en design som liknar min, gå in på designadinblogg.se och läs där.

blir du aldrig trött på att åka till stallet varje dag ?
Vad ska ni göra med soccan när du är för gammal för att tävla ponny ?
något tips på svår lastade hästar ?
hur gör man för att få hästen på tyglen ?
-Nej :) 
-Troligtvis sälja henne, har ingen exakt plan för vad som ska hända.
-Huvudet framåt, hästen ska vara rak och ha fokus framåt in i transporten och inte på något annat. Du ska kunna stanna och styra hästen som du vill. Var inte för många som lastar, alla som är överflödiga gör troligtvis bara saken värre. Låt det ta den tid det tar, träna på att lasta när ni har gott om tid och inte bara bråttom till träning eller tävling.   
Sen så är det ju olika för alla hästar, men om hästen är rädd så är det viktigaste att ta det lugnt och inte hasta.
-Det finns inget "såhärgörman" utan det är ett samband mellan alla hjälper. Känslan att känna av vad man ska göra i exakt rätt stund. Om man inte har koll på det så kommer det så småningom.

vrf tycker du att det är så viktigt att matcha ?
varför vill du lägga ner så mycket pengar på märkes grejor till häst ?
går soccan på sommarbete ?
vad vill du bli när du blir stor ?
hade du bra betyg i 9:an ?
-Jag gillar att "se bra ut" på hästryggen. Det är inte viktigt, men det är himla roligt ^^
-"Märkesgrejor" är oftast bättre kvalitet på och då lägger jag hellre lite mer pengar på utrustning som håller än billigare som går sönder för ingenting. Sen är det viktigt att sakerna är snygga med ;)
-Hon gjorde inte det förra året, eller det var inte jättemycket bete just i hennes hage. I år så vill jag att hon ska ha en riktigt stor gräshage. Men hon kommer inte att stå stilla, utan jag kommer rida och hålla igång henne som vanligt. Den roligaste tävlingssäsongen är ju på sommaren.
-Något inom hästsporten.
-Ja, det tycker jag. Gick ut med 280 poäng om jag kommer ihåg rätt.

Kommentarer
Postat av: Louise

Måste vara himla bra ljus i ridhuset som du fotat i? Jag har en Canon 400D med 90-300 objektiv i ridhus och jag måste ha ISO 1600 och typ 1/50 - 1/100 :S

2011-03-19 @ 13:32:48
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0