Zantusklantus på dressyrtävling

Första klassen gick halvbra. Han var fin emellanåt, men gjorde lite som han kan göra ibland, vinka i halten, galopp i mellantraven och lite sånt.. haha. Tittade på dressyrstaketet också. Det brukar vara så att, första klassen på är uppvärmning, andra klassen kan man verkligen rida.
På framridningen så var han på tårna och lite överambitiös. Överallt och ingenstans. Det föll massa snö från taket titt som tätt och han ryckte tilll av det ibland.
Men en ganska okej ritt och det blev 66,67%
(jag är inte nöjd, men de andra tyckte jag skulle vara det, så dår får jag väl vara det)

Andra klassen var han hur fin som helst på framridningen. Precis där jag ville ha honom, lagom framåt och man behövde inte vara rädd för att han skulle ladda ihop en brall.
Trots att det var lite halvt rodeo där inne, så brydde han sig inte särskilt mycket om det. (hade det varit första klassen, skulle han hängt på) En häst bockade av sin ryttare och galopperade runt ett antal varv på framridnningen innan de fick tag på den..

Iallafall. På banan så fick han för sig att vara en himla fjant. Han ville inte gå till vissa delar av ridhuset, trängde, drog sig mot utgången, stannde och trampade över dressyrstaketet där utgången var, ville inte gå in igen och ah.. ni förstår vad jag menar. Han hade bestämt sig för att inte vara en fin dressyrpålle, vilket han var för några sekunder sedan. Jag hade inga sporrar, så det var lite svårt att trycka till honom ordentligt när han blev istadig. Men jag fick fortsätta programmet och då bara red jag med mål att jag inte fick ge mig, han fick inte vinna och vi skulle åtminstone komma runt.(ingen stilridning) Så red på en hel del framåt, för att han inte skulle tänka bakåt. I mellangaloppen så laddade han och då fick jag istället hålla tillbaka för att han inte skulle fara iväg i en brall. (strunt samma om det inte blev någon mellangalopp, jag var ju ändå redan utesluten)

Jag laddar upp filmerna, så ni får se vad jag menar ;)

Får väl vara nöjd antar jag, även om det är surt att han bestämde sig för att vara på fjanthumör i andra klassen när han kändes så fin på framridningen.. Sen så har jag ju bara ridit honom någon enstaka gång och han har aldrig varit iväg på en dressyrtävling. (bara hemma på klubben)
Det var många andra hästar som gjorde likadant som Zantus, ville inte gå nära vissa delar av ridhuset, stannade och vände, stregrade mm. Det rann massa smältvatten från taket som lät lite konstigt, så antar att det hade en liten roll i det hela.

Bilder från första framridningen. (när han var lite ur fokus)
Hade väst, för att jag inte riktigt kände att jag kunde lita på honom, men tog av den på banan sen.


Kommentarer
Postat av: Klara

vad tycker du om den klubben? bra att tävla på o så?

2011-03-19 @ 19:47:32
Postat av: Ebba

Hej bra blogg du har.

Men har du köpt en ny ridhjälm eller är den blå,jag trodde du bara hade en blå jw hjälm.?

2011-03-19 @ 19:48:53
URL: http://ebbawouters.blogspot.com
Postat av: Ebba

Hej bra blogg du har.

Men har du köpt en ny ridhjälm eller är den blå,jag trodde du bara hade en blå jw hjälm.?

2011-03-19 @ 19:55:20
URL: http://ebbawouters.blogspot.com
Postat av: Emily & Mikaela - RYTTARDUON

Han är verkligen jättelik sin brorsa, fast lite snyggare ;)

2011-03-19 @ 20:07:34
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: madde

hur hög är han?

2011-03-19 @ 20:24:40
URL: http://madeleinerandevall.bloggplatsen.se
Postat av: Emilia

GRYMT SNYGG BLOGG!!!

2011-03-19 @ 21:09:54
URL: http://allroundryttarnaaa.blogg.se/
Postat av: Liza

OJ vad fina ni är ihop!!

Ser jättebra ut Sara!

2011-03-19 @ 21:30:57
Postat av: Hanna

Gud vad fin han är!!! :D

2011-03-19 @ 21:33:06
Postat av: Emma

Har du väst på dig? :O

2011-03-19 @ 22:50:01
Postat av: lisa

Haha rider du oxå lite ut med armbågarna? det gör jag med så det är inte något illa menat, är bara glad att det inte bara är jag som gör det;D

Grymt bra blogg oxå;)

2011-03-20 @ 08:28:35
Postat av: Elin

Bara jag som tycker det är lite coolt att du red på våran klubb? :) haha!

Men btw, det var min dressyrtränare Jenny som flög av. Hon åkte av inne på banan också och landade på huvudet :/ Men hon är ok ;)

2011-03-20 @ 10:15:13
URL: http://jumpin.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Ser riktigt fin ut på bilderna :D

Gör du designer?

2011-03-20 @ 17:30:26
URL: http://loviisaslife.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Hej!På bloggen har du nu chansen att önska ridövningar, dressyr som hoppning som sedan visas av ryttaren/ridläraren Eleonor och hennes praktikant Sara på video! Detta är alltså en unik chans att få tips från coachen DIREKT genom Vlogg.Besök bloggen för att önska övning som DU vill se de utföra! Den bästa önskningen BELÖNAS!/ Eleonor.

2011-03-20 @ 20:31:09
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0