Det som gör känslan

Något som jag tycker är otroligt viktigt när jag rider är stigbyglarna.
Jag klarar inte av om det inte är ett par ordentliga stigbyglar under mina fötter. Eller klarar av är väl klart att jag gör, men det gör sådan otroligt stor skillnad med ett par som är bra.

-Enligt mig så ska ett par bra stigbyglar ha en bred platta med bra fäste dvs "piggar eller taggar", de får gärna vara av lättviktstypen, men det är inte det viktigaste.
"Plattan gör stigbyglen"
-Det absolut värsta är en smal platta utan fäste på tunga stigbyglar som gnisslar. Jag får seriöst panik på det och kan inte koncentrera mig när jag rider. Hua.

Våra ridskolehästar har Kwick-outs, hela bunten. Och jag tycker seriöst att det är läskigt att rida med dom. Plattorna är superhala och i metall utan räfflor eller piggar. När jag trampar ner hälen med mina skor som inte är så mycket räfflor under, så glider foten av, särkilt i de större storlekarna :s Det leder till att jag få ha foten aldeles för långt in på stigbyglen, ingen bra svikt i fotleden som jag är van att ha och det blir ingen vidare känsla i ridningen.
Vissa gillar dom jättemycket och grundtanken med dom är väl bra, men jag förstår inte hur man kan rida utan att ha massa svikt i stigbygeln, så jag tycker bara att dom ör obehagliga.
(själva grundtanken med dom är ifs bra)

Det jag vill säga med detta är att:
För mig känns det mycket säkrare att rida att rida med ett par tex. JIN där man verkligen kan trampa ner hälen och få fäste, jämtemot ett par tex. Kwickout som är så kallade säkerhetsstigbyglar, där man inte får fäste och därför inte kan trampa ner hälen ordentligt = mycket lättare att glida igenom med foten eller glida av och därmed sämre förutsättningar för säkerhet. (sen är det bra om dom löser ut i nödsituationer. Men om man kan trampa ner ordentligt, behöver dessa situationer nödvändigtvis inte uppstå.)
Och om jag har en stigbygel med bra fäste, behöver jag inte trampa ner lika mycket ;)

Hoppas ni förstår vad jag menar och varför jag tycker så ^^


Denna bilden nedan är på nr jag red tiara, som också har kwick outstigbyglar, men hennes är så små, så på något sätt får jag bättre fäste i dom, än i de normalstora som resten har..
Men jag kan inte rida med mina jodphurs+chaps i dom, då glider jag av när jag har det trampet jag vill ha.




Kommentarer
Postat av: Cajsa

Håller med gör mycket av känslan, klarar dock av kwick out om de inte är för stora men australienska med svängd utsida klarar jag inte alls av. De är det värsta stigbyglarna enligt mig, och grymt fula också. Förstör helhetsintrycket på ekipaget.

2011-05-27 @ 22:24:26
Postat av: Lina - Vinn conchos till ditt träns från Kyro Riding Gear

usch jag gillar inte kwik-out och det där gnisslet och de är ju svinhala! dessutom undrar jag hur säkra de egentligen är i utfällt läge om hästen ex. går omkull på dem..

2011-05-27 @ 23:07:12
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Håller verkligen med dig! Det är hemskt att rida med dåliga stigbyglar haha! På vår ridskola har hästarna alla möjliga gamla hemska stigbyglar, värst är nog de australienska i storlek enorm de glider snett åt alla håll och är jätteklumpiga :/ och de gammeldags ledade som vickar i varje steg hästen har, man får spänna benen jättemycket för att det ska bli stadigt, skänklarna flaxar hej vilt x) Ibland har jag nästan lust att ta med mina egna stigbyglar haha!

2011-05-28 @ 11:25:46
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag håller med! Jag har dessutom problem med att jag trampar ifrån i stigbyglarna = mina fötter vispar runt och skänkeln kommer intill + att det ger spänningarna i knäna och ljumskarna vilket gör att jag sitter lite halvdant! Kwickout har vi också på ridskolan och jag håller med om plattan... gnisslar och man får inget fäste whatsoever -.-

2011-05-28 @ 17:48:25
Postat av: lovisa

hoppas att allt kommer att ornads mellan er , du är verkligen värd allt !



:)

2011-05-28 @ 19:48:28
URL: http://lovisaffransson.blogg.se/
Postat av: Danielle

Håller med dig, jag klarar inte av sånna.

Brukar rida med ett par Prestige stigbyglar, de är super, foten flyttar inte på sig ett dugg.

2011-05-28 @ 20:27:59
URL: http://daniellenarberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0