Tvätta schabrak

Fick frågan om hur jag tvättar mina schabrak, om jag använder något speciellt program eller så.

Såhär brukar jag göra:

-Borsta av schabraket, så det inte blir aldeles hårigt i tvättmaskinen.
-Vik schabraket åt "fel" håll, så insidan kommer utåt och stoppa in det i maskinen.
-Häll i lagom mycket tvättmedel. Jag brukar ta ungefär 1 dl, fast mäter med ögonmått ;)
(inget sköljmedel, då blir det lätt glidigt under sadeln och schabraket kan tappa form)
Ett tips är att köpa ett tvättmedel som luktar gott ^^
Mitt röda scapaschabrak luktade himmelskt gott när jag fick det.. saknar doften av det fakstikt, haha.

När det sedan kommer till vilken temperatur man ska ha, så brukar jag ha ganska låg värme.
Oftast 30 grader. Det räcker för att få bort smuts + att det inte sliter så mycket på schabraket.

Hur hög centrifugering jag har, brukar variera, men man får inte ha för låg, då kommer schabraket drypa av vatten när man plockar ut det. Minst 800 sätter jag det på! Beroende på vilken tjocklek schabraket har. (desto tjockare, desto högre centrifugering)

Jag brukar använda programmet "supersnabb" haha x) för att jag inte orkar vänta..
(i det kan man bara ha låga temperaturer, så det passar jättebra till schabraktvättning)
Det tar 15 minuter och blir lika bra som ett vanligt, långt tvättprogram ;)

Efteråt, så lägger jag in schabraket i torkskåpet (om det inte är varmt ute).
Dock är det lite för trångt för de flesta schabrak, så man fårvända lite på det ibland.
Under tiden det torkar går jag och drar i det med jämna mellanrum, på alla håll, så att sömmarna inte drar ihop sig och schabraket krymper.

Nästan alla schabrak har en tvättanvisningslapp, precis som på kläder.

Där står det vilken temperatur som rekommenderas. Den ska inte överstigas, men man kan ha lägre om man inte vill slita på schabraket.
Tex. mitt lamicellschabrak:
30 grader i tvättmaskin och det ska inte torktumlas.


Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Hmm, jag har jätteproblem med att tvätta schabrak haha. När jag tar ut dem ser de ut precis som när jag stoppade in dem fast väldigt blöta. Exakt samma fläckar är kvar! Jättekonstigt, måste vara vår maskin som inte kan tvätta för så var det inte innan vi fick den. :S

2011-05-03 @ 20:31:06
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0