Bråttom upp på stor häst?

Det känns som att "alla", iallafall väldigt många, går över till stor häst istället för ponny nu, trots att många har flera ponnyår kvar.
Jag går och köper mig en mindre ponny än den jag har, fast att jag bara ha ett halvår kvar av den riktiga ponnytiden.. haha ;)

Varför så bråttom med stor häst undrar jag? Visst om man är storväxt och lång och inte kan rida ponny för den sakens skull. Men vad jag har hört byter många för att "kunna komma någonstans, för det kan man inte på ponny".
Det tycker jag är lite tråkigt. Något som märktes igår på tävlingen var också att många av ryttarna var väldigt unga, de som hade varit lagom stora på B-ponny red C-ponny eller till och med D-ponny. Det var inte många i min ålder, utan nästan hela bunten såg ut att vara minst några år yngre. Vilket jag också tycker är lite synd. Jag tycker att man ska ta till vara på ponnyåren, inte skynda upp på större kategorier/stor häst, förrän det är dags liksom.
Sen är det ju såklart upp till var och en hur man vill göra. Men jag känner såhär, att ponny rider man inte hur länge som helst, varför inte rida ponny dom åren man får? Efter det kommer inte möjligheten tillbaka utan det tar trots allt slut. Avd B kan man rida även om man så har fyllt 60, men det är inte samma sak.

Stor häst har man hela livet på sig att rida. Det sägs att den bästa åldern i ridsammanhang är kring 35. Då har man bra med erfarenhet, men ändå en framtid för sig.
Så varför skynda?

Jag tycker det är roligt att rida storhäst, men har inte bråttom. Utan jag vill kunna känna mig klar på ponny först. Jag älskar att rida ponny och kommer säkert att fortsätta med det på något sätt, även när jag rider på stora hästar.
När jag började leta häst nu i somras, tänkte jag tanken en sekund på att kanske köpa en stor häst istället för ponny. Men så blev det inte, som ni alla vet. Jag hade inte haft råd med en bra stor häst nu iallafall.

Tro inte att jag inte vill "komma någonstans" nu bara. För det vill jag, mer än något annat.
Jag ska rida på de stora arenorna. Jag ska rida på sjukligt fina hästar. Jag ska hålla till i ett tävlingsstall.
Jag vill bli en framgångsrik tävlingsryttare.

Hur vägen dit ska gå till, har jag ingen aning om just nu. Men jag vet vad jag vill och då kan det mesta gå.



Kommentarer
Postat av: Maja

Grejen är att många storhästar är helt olika från ponnyer att rida, så vill man satsa som junior och hålla igång i framtiden så är det bra att åtminstone börja rida storhäst rätt tidigt. För storhästar är ofta inte lika "förlåtande" som ponnyer och svårare att rida eftersom de är större och så. Klart man ska tävla o rida ponny så länge man kan, men det är bra att börja rida storhäst tidigt! :) (min åsikt bara, sen tycker ju folk olika och jag tror definitivt inte att det är kört om man kör på ett annat sätt)

2011-07-10 @ 21:28:50
URL: http://majajonson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med Maja!! Om man rider ponny till man är 18 blir det väldigt svårt att komma till eliten på häst kust pga anledningarna Maja skriver. Då är man Young rider, sm går i 150/145 och tillfällen att rida ungdomsgrandprixer osv (stora tävlingar på stora arenor utan att rida 150-160) blir allt färre. Samtidigt måste du synas där för att få sponsor, erfarenhet, arbetsplats, hästar, erbjudanden osv. Junioråren är ens chans att komma någonvart utan att behöva hux flux rida riktigt stora tävlingar.

Jag skulle inte kalla det att stressa upp på häst utan snarare se det som ett led till en lönsam utveckling som tävlingsryttare! :)

Samtidigt gör msn precis som man vill, cred åt dig som gör det du vill :)

2011-07-10 @ 21:57:51
Postat av: Sara

Jga tror att det beror på hur man rider ponny. Rider man riktigt bra ponnyer som man lär sig rida på, som man verkligen måste ha väl jobbade från backen, som inte är någon självmordskandidat och som man verkligen måste rida på, då tror jag att man lika gärna kan rida ponny alla ponnyåren ut.

Men har man en sån här självmordskandidat, med massor av motor och superspänstig, som bara springer och snärter till, som man inte behöver rida överhuvudtaget eftersom de både lägger sig själva rätt och håller balansen själv, en sån tror jag itne att man lär sig så mycket mer på än att hålla i tyglarna och rida fort.



Jag tänker rida storhäst och ponny parallellt nu när jag är 14, mest för att få några år att rida som junior. Men jag tror helt enkelt att det beror på vilken ponny man har om man ska gå över på storhäst tidigt. Väldigt många ponnyryttare sitter tyvärr med gasen i botten och hänger i tyglarna, och eftersom de har såna otroliga ponnyer så hoppar tyvärr ponnyerna lysande i alla flal. Då lär man sej ju att sån ridning är bra, för då vinner man.

Väldigt synd om du frågar mig ;)

2011-07-10 @ 22:02:51
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://carlssonpataket.blogg.se/2011/april/storhast.html#comment



"Något som jag inte vill, är att sitta och rida ponny tills jag blir 20."?

2011-07-10 @ 22:05:05
Postat av: Sara Carlsson

Till anonym som kommenterade kl 22:05:

Jag håller fast vid det jag skrev i det inlägget. Jag vill upp på stor häst, men inte förrän jag är klar på ponny :) Jag ska sälja Soccan, rida Cabi tills jag är klar med honom och sen ska han säljas.

Jag vill upp på stor häst, men det är inte bara att gå och köpa sig en..

Då rider jag hellre ponny under tiden tills jag antingen får något erbjudande eller får råd att köpa mig en bra storhäst :)

2011-07-10 @ 22:09:04
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag har alltid varit lång, inte tung, men lång. Dessutom har jag aldrig tyckt att det varit så roligt att rida ponny, förmodligen pga längden men säkert också för att jag haft en större "fallenhet" för storhästar. Jag har lättare för att hitta känslan på dem och rider dem bra mycket bättre helt enkelt!

Jag har inte heller haft någon direkt ponnytid då jag började tävla storhäst när jag var 15, och jag stormtrivs på storhäst! :D

2011-07-10 @ 22:30:40
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag red b ponny tills jag var 13 sen köpte ja c ponny och red ett år sen kände ja mej färdig på ponny åå köpte storhäst, ja red 6 Sm på ponny och ett NM, nu har ja ridit häst i 2 år och ibland så ångrar ja mig att ja inte red d ponny innan ja gick över men ja tycker det är rolig att tävla storhäst :)

2011-07-11 @ 13:18:17
URL: http://nellasella.blogg.se/
Postat av: Therese Jensen

Många som går upp på storhäst försent (18år) ångrar det oftast. Då man lär sig som mest när man är mellan 13-15 års ålder. Sen ska man känna sig klar på ponny innan man går över, man ska ju känna att man vill gå över på storhäst annars ska man ju inte göra det.



Sen har du ju en väldigt stor fördel då du rider mycket olika hästar, och även sorhästar ju. Inte alla som kan rida olika storhästar och då kan man ju ofta få problem när man kommer upp där.



Men jag gick över på storhäst för nästan 3 månadersen och älskar det! Jag ångarar verkligen inte det även fast jag har 1,5 år kvar på ponny :)

2011-07-11 @ 13:55:29
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: jag

många kanske köper en större häst för att kunna ha kvar den längre! Om man bara har lite tid kvar på ponnytiden så kan man ju lika gärna köpa en storhäst istället, annars så vet man att man måste sälja hästen inom snar framtid om man vill komma vidare!!!

2011-07-11 @ 17:48:33
Postat av: lisa

Tror många går över till stor häst tidigt för att hinna ta vara på sina yr-år. Många satsar kanske på junior sm och liknadnde också. Dom åren är inte mångam och ska man ta vara på dom får man gå över till storhäst tidigt!

2011-07-11 @ 18:28:23
Postat av: Emily

Känner igen det där, är själv arton och rider ponny ännu och ser de flesta klubbkompisarna som är fjortonfemton sälja sina ponnyer för att gå upp på storhäst. Tycker det är lite synd, vissa har ju riktigt fina ponnyer, men det är ändå deras val och jag förstår dem ändå. Själv kanske jag plockar upp min ponny som storhäst nästa år, jag vill kunna känna mig "färdig" med honom innan jag säljer... Fast han är ridmässigt mer som en riktigt riktigt stor storhäst så, kanske är därför jag tänker som jag gör.

2011-07-11 @ 23:13:11
URL: http://emilybroman.blogg.se/
Postat av: kristin

Är själv 16år och har i flera år varit 1.78cm lång, och fick alltså gå över till storhäst väldigt tidigt. Men oj vad jag saknar ponny tiden! Det finns absolut ingenting roligare än att rida ponny, därför tycker jag det är synd när väldigt unga ryttare köper sig storhäst, när dom faktiskt kan rida ponny. (Om man inte har någon speciell anledning till det förstås.) Jag skulle gärna vilja byta med er ponnyryttare!

2011-07-12 @ 20:38:15
URL: http://kristinberglund.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag är 16 år, 170 cm och väger 60 kg. jag har valt att gå upp på stor häst nu för att jag känner mig för stor på ponny. Har ridit en 145 cm ponny nu, men känner mig som en jätte på honom. Dessutom känner jag mig helt klar på ponny.



Nu på stor häst börjar den riktigt satsningen - det är nu man kan bli någon!



"this is the end of the beginning."

2011-07-12 @ 23:43:45
Postat av: Enya

2011-07-13 @ 00:42:04
URL: http://enrusselsdagar.blogg.se/
Postat av: Enya

Man kanske känner sig klar på ponny helt enkelt, och det är olika från person till person, visst att man ska "ta vara på" ponnyåren, men det är nog inte alla som vill det. Jag red ponny till jag va 16 år då jag redan hade tävlat de högsta klasserna och ville "upp ett snäpp". Jag trivs bra med att rida storhäst. Självklart är det mysigt att rida ponny, min häst är däremot inte större än 1.55 men det passar mig perfekt (jag är väldigt liten i kroppen) Men som sagt det är upp till var och en. Jag har full förståelse för att många går över till storhäst.

2011-07-13 @ 00:45:13
URL: http://enrusselsdagar.blogg.se/
Postat av: Matilda

Gillar din inställning! Så länge man vill så är det ingen omöjlighet. Tummen upp till dej!



Jag själv har ingen möjlighet att rida ponny om jag vill vara kvar i privatstallet jag är i nu och det vill jag. Där rider jag ett halvblod, men nu har jag hjälpt en tjej med sin D-ponny några gånger också när hon haft annat att göra. Nu slutar jag även på ridskolan, så det blir mycket mindre ponny för min del, trots att jag bara är 16år, ca 164cm och väger ca. 51½ kilo. Jag kan med andra ord fortfarande rida små C-ponnys utan problem. Men jag är väl inte som alla andra antar jag. Jag kan inte säga att "ponnyer är roligare än hästar", för jag gillar både och och jämför inte så. Ponnytiden är underbar - absolut! Men om man gillar att rida storhäst (som jag gör) eller kanske känner att dom vill prestera i höga klasser på stor häst när de precis fyller 18, fine. För mig är det okej. Och ponnytiden behöver inte vara över sedan, det är bara till att skaffa sig en viktbärande D-ponny eller kanske till och med en Islänning. Så näe, där håller jag verkligen inte med dig. Javisst, skynda långsamt och ta vara på allt, men gå upp och rid stora hästar om man känner för det. (inte stanna på ponny "bara för att") Man kan fortfarande tävla ponny på klubbtävlingar och så vidare. Att tävla de höga klasserna just på en ponny är ju faktiskt inte det viktigaste tycker jag. ;) Men alla är olika och jag klandrar dig verkligen inte för att du har 2ponnyer och snart fyllt 18. Du gör det du vill och låter dig inte styras av gränsen, så ska man göra enligt mig. Gå efter vad man känner för, det är dina val och du som ska göra dom och jag blir glad av att läsa att du gjorde det. :) Hoppas du hänge med

2011-07-13 @ 13:21:21
URL: http://svhalvblod.blogg.se/
Postat av: Tova

Jag vill inte gå upp på storhäst XD

2011-07-13 @ 22:52:12
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Januari 2009 bestämde vi oss för att köpa en ny ponny/häst. Då hade jag två år kvar på ponny och ville bestämt ha en ponny för att utnyttja tiden till max. Provred både storhästar och ponnyer och vi höll det för oss själva att vi skulle leta ny men de som visste ifrågasatte och sa "varför köper du inte en storhäst blablabla..". Vi köpte en ponny och efteråt fick jag massa kritik för det. Hade ju BARA två år kvar.. Men jag var kalasnöjd, likaså min familj. Hade ett fantastiskt 2009, tyvärr gick 2010 åt h-vete med allting.. Storhäst klev jag aldrig upp på med tanke på att jag la av med allting.. Tycker det är tråkigt att folk stressar så..

2011-07-14 @ 19:15:03
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0